SpilSammen - holdspil og fællesskaber for unge

Udvikling og undersøgelse af nye måder at afvikle holdspilsaktiviteter for elever på ungdomsuddannelser, hvor der i højere grad tages udgangspunkt i deres livsverden og behov, med fokus på skabelsen af inkluderende og trivselsfremmende ungdomsfællesskaber.

Ultimate frisbee unge

I dette ph.d.-projekt udvikles og afprøves nye koncepter for motion og holdspil med udgangspunkt i sociale og inkluderende aktiviteter med fokus på sammenhold over præstationsoptimering og konkurrence. Dette gøres ved at nytænke rammer for og organisering af idræt for unge gennem en samskabende proces mellem forskere, konsulenter, idrætsforeninger og indsatsskoler. Målet er at udvikle konkrete, stedspecifikke tilbud som passer bedre til de unges udfordringer, muligheder og behov i hverdagslivet.

Baggrunden er, at der sker et stort fald i idrætsdeltagelse gennem teenageårene, når børn bliver unge og skifter fra at gå i folkeskole til at indgå i nye rammer, krav og fællesskaber på forskellige ungdomsuddannelser. Samtidig viser Sundhedsstyrelsens undersøgelser et fald i fysisk aktivitet og trivsel samt en øgning i stress i netop denne periode. Positive oplevelser med idrætsfællesskaber, især holdspil og holdaktiviteter, kan give den enkelte sociale relationer, som både er en vigtig del af ungdomslivet og er med til at fremme trivsel og mindske stress.

På de involverede indsatsskoler afvikles fem temastyrede workshops med elever (og tilknyttede lærere). Workshoppene fungerer som dialog- og refleksionsrum for eleverne, således at de bliver i stand til at give bud på innovative tiltag ift. deres egen skoles idrætsmiljø- og kultur. Af hensyn til repræsentativitet er de involverede skoler fordelt landet over og udgøres af STX, HF, Tekniske skoler og SOSU-skoler. Skolerne har selv stor indflydelse på deres egen projektindsats udformning grundet hensynstagen og forståelse for lokale parametre såsom: Logistik, elevsammensætning, målgruppe, økonomi samt faciliteter.

Projektet har tre faser

Opbygnings- og udviklingsfasen

Her rekrutteres relevante samarbejdspartnere fra ungdomsuddannelser, kommuner og foreningslivet. I denne fase udvikles ligeledes det konkrete projektdesign og udformningen af de enkelte indsatser for hver skole.

Pilotfasen

Her bliver de opsamlede erfaringer fra udviklingsfasen, på tværs af de deltagende skoler, afprøvet som et færdigt design.

Udbredelses- og forankringsfasen

Her skal erfaringerne fra pilotfasen bruges til at formidle og udbrede projektet til yderlige skoler.
Empirien udgøres af elevfokusgrupper, semistrukturerede interviews og spørgeskemaundersøgelser. Der vil være fokus på elevernes oplevelser og erfaringer med at deltage i aktiviteterne i interviewene. Spørgeskemaundersøgelsen skal bl.a. give indsigt i trivsel, sundhed og skolemæssige resultater.

De semistrukturerede interview afholdes med trænere og undervisere og har bl.a. til formål at få indsigt i potentialer og barrierer for ansvarshavende frontpersonale.

Tilknyttet projektet

Navn Titel Telefon E-mail