15. marts 2019

Et skridt ind i fællesskabet kan være et skridt nærmere uddannelse og job

Holdspil for ledige

Center for Holdspil og Sundhed har udviklet materiale og oplært instruktører for holdspilsdelen af projekt NEXT STEP - Næste skridt på vej mod uddannelse og job. NEXT STEP er et forskningsprojekt fra Statens Institut for Folkesundhed, SDU. Pilotprojektet kombinerer en beskæftigelses- og en sundhedsfremmende indsats og afprøver fysisk aktivitet og andre elementer som et led på vejen mod uddannelse og job blandt aktivitetsparate og uddannelsesparate uddannelses- og kontant-hjælpsmodtagere under 30 år.

”Det overordnede mål med projektet, som pilotafprøves i Slagelse Kommune, er at undersøge, om en beskæftigelsesindsats med fokus på at skabe fællesskab, og som også vil afprøve nye metoder som fysisk aktivitet, kan forbedre de unges mentale og fysiske helbred og rykke dem tættere på eller i uddannelse og job. Det er den korte version”, fortæller Teresa Holmberg, der er forskningsgruppeleder på Statens Institut for Folkesundhed på Syddansk Universitet.

Projektet består af to parallelle forløb: NEXT STEP fysisk aktivitet og NEXT STEP læring og samfund. De to forløb testes op mod en kontrolgruppe, som består af unge, der følger kommunens sædvanlige beskæftigelsesforløb.

De unge skal deltage i et forløb, der strækker sig over seksten uger, hvor de skal indgå i en fast gruppe med (højst) femten andre deltagere. De mødes to gang om ugen til fælles morgenmad, fælles frokost, undervisning og en række forskellige andre aktiviteter.

I det ene forløb, ’NEXT STEP fysisk aktivitet’, udgør holdspil og naturtræning den primære del med cirka tre timers skemalagt træning per dag. Derudover er der fokus på faste rammer og relationsfremmende elementer. Gennem workshops gives de unge ledige indsigt i egne ressourcer og kompetencer. Foreningsbesøg og træningsekskursioner er også skemalagte tiltag i indsatsen.

Fairplay og scorekort

Center for Holdspil og Sundhed har udarbejdet holdspilsmaterialet og stået for uddannelsen af instruktører til den del af projektet, som knytter sig til holdspil. Her faldt valget på spillet Ultimate Frisbee.

”En af de ting der adskiller Ultimate fra andre holdspil, er fraværet af dommere. Spillerne dømmer selv deres kampene, selv på højt plan og fairplay er derved en afgørende del af Ultimate. Scorekortet giver mulighed for at arbejde målrettet med fairplayelementet. Pernille Guldager Knudsen har i sin Ph.d. afhandling ’Holdspil og sundhedsfremme i folkeskolen’, 2019 arbejdet med Ultimate, og det er hendes version af scorekortet, der blev præsenteret for instruktørerne under workshoppen”, fortæller rådgiver René Andersen, som underviste instruktørerne i holdspil.

Og deltagerne har indtil videre været glade for at spille holdspil, siger Teresa Holmberg:

”Overordnet set er min vurdering, at deltagerne har taget godt imod spillet. Både deltagere og instruktører har været glade for holdspilsdelen, og der har været god deltagelse. Der er ingen tvivl om, at holdspillet i sin form er god til at skabe de ønskede relationer; både deltagerne imellem, men også imellem deltagerne og instruktørerne, som er jobkonsulenter i kommunen”.

En positiv forskel

Andelen af unge under 30 år, der står uden for arbejdsmarkedet, er stagneret trods det økonomiske opsving. Håbet er, at en forbedring af deltagernes fysiske form og mentale velbefindende vil have en direkte effekt på de unges generelle helbred og selvvurderede helbred. Særligt de aktivitetsparate er en udsat målgruppe, som ofte lever på kanten af samfundet og har svært ved at finde fodfæste i uddannelses- og arbejdslivet.

”Vi har designet et projekt, der klæder deltagerne på til at navigere i systemet og giver viden om, hvordan de skal agere for at komme tættere på job og uddannelse. Fysisk aktivitet vil hjælpe dem med at med at komme i bedre fysisk form, øge deres sociale netværk og give dem mere overskud til at klare hverdagen, og øge deres chancer for at komme ind på arbejdsmarkedet eller en uddannelse”, fortæller Teresa Holmberg.

Bæredygtighed er tænkt ind i projektet. Frivillige vil støtte indsatsen i form af praktiske supportere under udførelse af de fysiske øvelser. Denne indsats koordineres af Dansk folkehjælp, som er en landsdækkende frivilligorganisation. Teresa Holmberg fortsætter:

”Hermed får vi også muligheden for at undersøge, hvilken effekt frivillige har, og hvordan de kan bruges til at aflaste kommuner på enkelte områder. Projektet leverer desuden materiale til kommunerne i form af en udførlig kursusmanual, hvilket gør forankringen lettere.”

Der er endnu ikke analyseret data fra projektet, men Statens Institut for Folkesundhed forventer resultater fra piloten efterår/vinter 2019.