21. februar 2018

Holdspil kommer på skoleskemaet i to nye kommuner

Holdspil i skolen

Kan et simpelt boldspil skabe trivsel, sundhed og styrke samarbejde og socialt samvær? Det lyder næsten som adskillige Kinderæg, men teorien er, at med tilpassede holdspil i skolen, kan det lade sig gøre. Derfor sætter holdspilskommunerne Vallensbæk og Nordfyn nu sammen med Center for Holdspil og Sundhed gang i projektet Spil Bolden i skolerne.

Børn fra projekt Spil Bolden

Vallensbæk og Nordfyn sætter nu gang i projektet Spil Bolden i skolerne sammen med Center for Holdspil og Sundhed. Foto: Bo Kousgaard

Spil bolden er for 3. og på sigt 4. klasser. Der er fokus på småspil, som lærerne skal være med til at justere og opfinde i samarbejde med centrets rådgivere. På overfladen kan det ligne kaos, men ved at skabe den rette involvering og intensitet for børnene, så kan det bl.a. påvirke samarbejde og trivsel i en positiv retning.

Boldspil skal blive permanente

Projektet varer 16 uger og starter med børnene i 3. klasse, som derefter følges ind i 4. klasse. Hensigten er altså, at det bliver en permanent aktivitet på skolen, også efter forskere og rådgivere har forladt den.

- I de første otte uger bliver det meget styret fra vores side. Vi bestemmer, hvad det er for holdspil, og hvornår de ligger på dagen, fortæller rådgiver Ida Laurent fra Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet.

- Men i de efterfølgende otte uger bliver det lagt mere og mere over til lærerne, og vi vil selvfølgelig stadig følge dem, forklarer hun.

Projektet har allerede været afprøvet på to skoler i Ringsted og er i øjeblikket i gang på en skole i Herlev. Her bliver eleverne også testet, og effekterne bliver analyseret og afrapporteret af forskere fra Center for Holdspil og Sundhed.

Kategori: Statistik, Markedsføring

Video: Se børnenes afsluttende tests i Ringsted, hvor også lærerene beskriver
deres erfaringer med projektet.

Aktiviteter med høj involvering og puls

Børnene er i projektet aktive i tre gange 45 minutter ugentligt med forskellige småspil - tre mod tre, fire mod fire eller fem mod fem.

- Småspil giver større intensitet og involvering, og involveringen betyder, at de her børn får pulsen op. Og så er småspil lettere at udvikle og justere løbende, så man får alle med, siger Ida Laurent.

Både Vallensbæk og Nordfyn er Holdspilskommuner, hvilket vil sige, at de har indgået en samarbejdsaftale med Center for Holdspil og Sundhed om at indføre holdspil som behandling og aktivitet for borgere i alle aldersgrupper. De første resultater af test og effekter af Spil Bolden projektet kommer i starten af 2019