20. februar 2018

Gode råd til organisering af inkluderende holdspil

Inklusion

Når spillet domineres af de boldvante elever, er det svært for de andre børn at få mulighed for at udvikle deres spil og færdigheder. I en travl dag er det måske nogle gange det nemmeste at sætte eleverne i gang med at spille de holdspil, de allerede kender, og lade dem selv vælge, hvem de vil spille med. Men hvis man ønsker at inkludere flere og sørge for, at flest muligt elever deltager aktivt, kan det være en god idé at genoverveje den strategi.

Det er en god idé at tænke over organiseringen af holdspil, så det bliver inkluderende og dermed understøtter den aktive deltagelse. Foto: Heidi Pagaard

Man forbinder ofte holdspil med traditionelle boldspil, som fodbold og håndbold. Hvis det er de holdspil der primært spilles i pauserne og i idrætstimerne, kan der være en risiko for, at kun bestemte elever deltager aktivt, er på banen og får berøring med bolden. Nemlig de elever, der allerede har boldkompetencer med fra deres fritidsinteresser.  Herunder finder du syv gode råd til at sætte gang i inkluderende holdspil.

1. Vær opmærksom på, hvordan spille forklares og iscenesættes. Gør meget ud af at fortælle, at det vigtigste er at få en god oplevelse og have det sjovt.
  2. Sørg for at de idrætslige kompetencer udlignes for eksempel ved at spille et ukendt spil eller et modificeret traditionelt spil og undgå de ”traditionelle” regler.
  3. Sørg for, at holdene sættes tilfældigt af læreren. På den måde undgås det, at elever der allerede er gode til holdspil vælges først. Sæt eventuelt allerede holdene på forhånd, så der ikke gå unødig tid med at diskutere opdelingen.
  4. Få børnene til at sætte ord på, hvad der fungerede i spillet. De kan også opmuntres til at rose hinanden for godt teamwork, fairplay etc. og til at give hinanden high fives.
  5. Sørg for at holdspillet ikke indebærer tacklinger. Tacklinger skræmmer de bolduvante elever fra at tage imod bolden.
  6. Indbyrdes afhængighed går ud på at spille et spil, hvor det ikke er få elever, der kan dominere det hele, men at de er afhængige af hinanden i forhold til at score mål.
  7. Giv eleverne anderledes roller, så spillet ikke kun handler om at være hurtig og bedst – men måske have overblik, være snu, have god teknik, men eksempelvis også at have ansvar for visse dele af spillet enten på banen eller udenfor banen.

Overvejelser ved organisering af inkluderende holdspil, Pernille Guldager Knudsen, 2017