Holdspil kommer på skoleskemaet i to nye kommuner
Kan et simpelt boldspil skabe trivsel, sundhed og styrke samarbejde og socialt samvær? Det lyder næsten som adskillige Kinderæg, men teorien er, at med tilpassede holdspil i skolen, kan det lade sig gøre. Derfor sætter holdspilskommunerne Vallensbæk og Nordfyn nu sammen med Center for Holdspil og Sundhed gang i projektet Spil Bolden i skolerne.
Spil bolden er for 3. og på sigt 4. klasser. Der er fokus på småspil, som lærerne skal være med til at justere og opfinde i samarbejde med centrets rådgivere. På overfladen kan det ligne kaos, men ved at skabe den rette involvering og intensitet for børnene, så kan det bl.a. påvirke samarbejde og trivsel i en positiv retning.
Boldspil skal blive permanente
Projektet varer 16 uger og starter med børnene i 3. klasse, som derefter følges ind i 4. klasse. Hensigten er altså, at det bliver en permanent aktivitet på skolen, også efter forskere og rådgivere har forladt den.
- I de første otte uger bliver det meget styret fra vores side. Vi bestemmer, hvad det er for holdspil, og hvornår de ligger på dagen, fortæller rådgiver Ida Laurent fra Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet.
- Men i de efterfølgende otte uger bliver det lagt mere og mere over til lærerne, og vi vil selvfølgelig stadig følge dem, forklarer hun.
Projektet har allerede været afprøvet på to skoler i Ringsted og er i øjeblikket i gang på en skole i Herlev. Her bliver eleverne også testet, og effekterne bliver analyseret og afrapporteret af forskere fra Center for Holdspil og Sundhed.
Video: Se børnenes afsluttende tests i Ringsted, hvor også lærerene beskriver
deres erfaringer med projektet.
Aktiviteter med høj involvering og puls
Børnene er i projektet aktive i tre gange 45 minutter ugentligt med forskellige småspil - tre mod tre, fire mod fire eller fem mod fem.
- Småspil giver større intensitet og involvering, og involveringen betyder, at de her børn får pulsen op. Og så er småspil lettere at udvikle og justere løbende, så man får alle med, siger Ida Laurent.
Både Vallensbæk og Nordfyn er Holdspilskommuner, hvilket vil sige, at de har indgået en samarbejdsaftale med Center for Holdspil og Sundhed om at indføre holdspil som behandling og aktivitet for borgere i alle aldersgrupper. De første resultater af test og effekter af Spil Bolden projektet kommer i starten af 2019
Emner
Relaterede nyheder
Om projektet ”Spil bolden”
Projektets fulde navn er ”Spil bolden – trivsel gennem inkluderende holdspil i skolen”.
Projektet er for børn i 3. klasse. Formålet er bl.a. at fremme trivslen, øge motivationen for at deltage i bevægelsesaktiviteter og styrke skolepræstationen.
De skal deltage i 3x45 minutters aktiviteter om ugen. I første omgang er det opdelt i 2x8 uger på skolen med fokus på holdspil, motorik og trivsel. Deres lærere skal på kursus for at få redskaberne til at justere aktiviteterne, så alle er med. Projektet er tænkt som et ”blivende projekt”, som implementeres, mens der forskes i effekten.