4. juli 2014

William Kvist og Lykke Friis går i felten for Center for Holdspil og Sundhed

Formidlingsseminar

Landsholdsspilleren og prorektoren udnævnt til ambassadører for centret ved flot besøgt seminar om ’Motionsfodbold som forebyggelse og behandling af livsstilssygdomme’

Lykke Friis

”Fodbold er meget mere end et spil – det er storpolitik, det er glæde, det er sundhed og det er topforskning. Så tusind tak fordi jeg må være ambassadør for Center for Holdspil og Sundhed!”, sagde Lykke Friis på seminaret.

”…Det er jo ingen hemmelighed, at jeg er fodboldfanatiker – og at jeg derfor naturligvis har en helt, helt særlig interesse for det her center og dets banebrydende forskning, som også vækker genlyd uden for landets grænser… ”.

Med disse ord, som markerede hendes udnævnelse til CHS-ambassadør, indledte KU’s prorektor Lykke Friis det offentlige seminar, som Center for Holdspil og Sundhed afholdt onsdag den 4. juni 2014. Seminaret fokuserede på hvordan holdspil som fodbold kan være med til at forbedre danskernes sundhed gennem tilbud i nærmiljøet, f.eks. fodboldklubber, skoler, arbejdspladser, patientforeninger og kommunale forebyggelsestilbud.

Seminaret var en milepæl for Center for Holdspil og Sundhed, hvor nye og banebrydende forskningsresultater blev fremlagt. Det skete via en række korte foredrag om bl.a. fodboldens sundhedsfremmende effekter for skolebørn, for blodtrykspatienter, diabetespatienter og ældre mænd med prostatakræft. Desuden var der foredrag om Dansk Boldspil-Unions implementering af Fodbold Fitness i lokale fodboldklubber, og om de fastholdende og motiverende dimensioner af motionsfodbold.

CHS fik endnu en ambassadør denne dag – nemlig landsholdsspilleren William Kvist, som desværre var forhindret i at deltage, men havde sendt en hilsen og en besked om, at han ser frem til at bidrage til at viderebringe centrets budskaber.

Seminaret blev afrundet med en paneldebat med fremtrædende personer fra idrætsorganisationer, patientforeninger og forskningsverdenen, herunder Niels Nygaard (DIF), Jesper Møller (DBU), Henrik Lehmann Andersen (Nordea-fonden), Kim Høgh (Hjerteforeningen), og Henrik Nedergaard (Diabetesforeningen).