9. oktober 2014

Fodbold Fitness satte fokus på kampen mod kræft

Event

Center for Holdspil og Sundhed var medarrangør, da 26 seje kvindehold gik til kamp mod brystkræft og sammen gjorde Fodbold Fitness stævnet Lyserød Lørdag til en succes for Kræftens Bekæmpelse og DBU.

Lyserød lørdag

Kvinderne fra Bytoften IF lyste særligt op ved Lyserød Lørdag. Foto: Mikal Schlosser

Af lektor Laila Ottesen

Lørdag den 4.oktober var udnævnt af Kræftens Bekæmpelse til lyserød lørdag som en dag der sætter særligt fokus på kvinder og brystkræft. Overalt i landet foregik mange forskellige arrangementer, som alle havde til hensigt at indsamle midler til bekæmpelse af brystkræft.

Lykke Friis

Lykke Friis - Prorektor ved Københavns Universitet og ambassadør for Center for Holdspil og Sundhed - åbnede Lyserød Lørdag med en peptalk. Foto: Mikal Schlosser

Et af de mange arrangementer som Kræftens Bekæmpelse var involveret i, var et fodboldstævne på Gladsaxe Stadion der dog ikke var et helt almindeligt et af slagsen. Her på AB´s stadion havde Bytoften IF med Thomas Dreyer i spidsen taget initiativ til at arrangere et Fodbold Fitness stævne kun for kvinder.

Bytoften blev under hele forløbet bakket godt op af gode kræfter fra DBU og DBU Sjælland. Også Center for Holdspil og Sundhed var medarrangører og havde sendt de to forskere Søren Bennike og Laila Ottesen der studerer Fodbold Fitness projektet afsted.

Solskin og stort engagement

Solen skinnede fra en skyfri himmel og der var 26 tilmeldte hold til turneringen i fire puljer der spillede på fire baner på den flotte stadionbane. De mange hold med kvinder i mange aldre mødte op i farverige trøjer – mange var lyserøde – og Bytoftens kvinder mødte endda op med lyserøde parykker. Det var flot og viste det store engagement der var lagt i dagen.

Lyserød lørdag

Holdet fra Center for Holdspil og Sundhed i lyserøde trøjer i kamp om bolden. Foto: Mikal Schlosser

Fodbold Fitness stævnet blev åbnet af Thomas Dreyer der herefter gav ordet til Gladsaxes borgmester Karin Søjberg Holst der bød velkommen og roste initiativtagerne. Borgmesteren overgav derefter ordet til prorektor på Københavns Universitet Lykke Friis.

Lykke Friis udtrykte stor tiltro til, at kombinationen af fodbold og sundhed kunne være et godt middel i kampen mod brystkræft og takkede også alle initiativtagerne og de mange frivillige der deltog og sørgede for, at dagen blev afviklet på bedste vis.

Center for Holdspil og Sundhed havde samlet et hold kvinder, der havde tilmeldt sig stævnet og Lykke Friis fungerede som indpisker og holdleder for holdets første kampe og skabte holdets kampråb ”Sundhed og sejr”. Kampråbet virkede så godt, at holdet gik hen og vandt hele stævnet!