15. september 2015

Håndbold-ikon ny ambassadør for holdspil og sundhed

Ambassadør

Morten Stig Christensen vil fremover repræsentere Center for Holdspil og Sundhed som sundhedsambassadør med særligt fokus på håndboldsporten.

Morten Stig Christensen

Som generalsekretær i Dansk Håndbold Forbund har Morten Stig Christensen øverste ansvar for udviklingen i dansk håndbold. Nu skal han formidle budskaber om sportens sundhedseffekter sammen med forskerne fra Center for Holdspil og Sundhed. Foto: Jan Christensen.

Det er en af dansk idræts helt store personligheder, der nu har sagt ja tak til at formidle budskaberne omkring holdspillenes positive effekter på sundhed.

”Morten Stig Christensen er en markant person i den danske idrætsverden og har været det i flere årtier. Han har både på og udenfor banen været et ikon for dansk håndbold, en karismatisk personlighed og en dygtig formidler af idræt på tv og i medier generelt. Med Morten Stig Christensen får vi et fantastisk nyt bidrag til et allerede stærkt ambassadørkorps”, siger professor og centerleder Jens Bangsbo.

Stort nyt forskningsprojekt undersøger motionshåndbold

”Morten Stig Christensen har konsekvent formidlet glæden ved idræt og en positiv sportsånd og han har altid haft sine meningers mod”, fortsætter Professor Peter Krustrup, der i går stod for udnævnelsen af den nye ambassadør:

”Vi er glade for, at Morten har sagt ja til at være centrets ambassadør nu hvor vi netop har igangsat et meget stort forskningsprojekt, der skal kortlægge effekterne af motionshåndbold.”

Også Morten Stig Christensen ser frem til samarbejdet:

”Vi har i håndbolden længe gerne villet kigge nærmere på sundhedseffekten ved at gå til håndbold, og vi har savnet noget forskningsbaseret dokumentation for vores overbevisning om, at håndbold og holdsport generelt er forbundet med stor sundhedsfremme,” fortæller Morten Stig Christensen, der er meget begejstret for det arbejde, der bliver lavet i Center for Holdsport og Sundhed:

Vil inspirere andre lande til at sætte fokus på håndboldens sundhedseffekter

”Centrets arbejde modsvarer præcist de ting, vi i Dansk Håndbold Forbund har efterspurgt, og jeg glæder mig til, at vi som forbund kan fortælle omverdenen om de mange gevinster, der ligger i holdsporten. Det betyder ekstremt meget for håndbolden og for DHF, at vi nu kan dokumentere de sundhedsmæssige perspektiver, og jeg har en ambition om at få budskabet ført ud internationalt, så det Internationale og det Europæiske Håndbold Forbund også får øjnene op for denne dimension og bliver inspireret til at sætte fokus på emnet,” siger Morten Stig Christensen og takker for udpegningen som sundhedsambassadør med følgende ord:

Forskning i motionshåndbold er historisk

”Jeg sætter en stor ære i rollen som ambassadør, og jeg glæder mig meget til at tale denne sag, der ligger mig så meget på sinde – både som privatperson og i mit daglige arbejde i håndbolden.”

Peter Krustrup og Morten Stig Christensen

Professor Peter Krustrup (th) byder Morten Stig Christensen velkommen som ambassadør for Center for Holdspil og Sundhed ved et interessentpanelmøde den 14/9-15 i DGI-huset i Vejle. Foto: Therese Hornstrup.

”Det er værd at fremhæve at vi år har accelereret vores forskning i sundhedseffekten af motionshåndbold som en direkte følge af opbakning fra DHF”, siger projektets ledende forsker Peter Krustrup, og forklarer:

”DHF har bidraget betydeligt både økonomisk og logistisk til forskningsarbejdet, som nu har opnået ikke mindre end 2 mio i støtte. Udover DHF er det EHF (Det europæiske Håndboldforbund), DGI-Håndbold, Trygfonden, Nordea-fonden og Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet, der har støttet projektet. En forskningsstøtte der er intet mindre end historisk, da der aldrig tidligere er blevet investeret så kraftigt i forskning i motionshåndbold. Det betyder at vi allerede i starten af 2016 har ny evidens for effekterne af motionshåndbold for utrænede danskere”, slutter Peter Krustrup.

Kort om Morten Stig Christensen

Som aktiv håndboldspiller debuterede Morten Stig Christensen på landsholdet, da han var 18 år gammel i 1976. Han opnåede i alt 190 landskampe, hvor han som en af de helt store stjerner scorede 445 mål og deltog ved De Olympiske Lege tre gange samt ved tre verdensmesterskaber.

I 1988 blev Morten Stig Christensen studievært ved sportsredaktionen på TV 2, som han 1992 blev chef for. I 2007 forlod han TV2 og blev ansat i Dansk Håndbold Forbund, hvor han i dag er generalsekretær. Morten Stig Christensen er oprindelig uddannet folkeskolelærer fra N. Zahles Seminarium.