1. december 2017

Fodbold halverer kvinders risiko for hjertekarsygdomme

Forskning

En helt ny gennemgang af de seneste 10 års forskning slår nu fast, at blot få timers fodbold om ugen fører til markante positive effekter på kvinders sundhed, kondition og generelle fysiske form.

græs nc

Fodbold er ikke alene en effektiv forebyggelse og behandling af livsstilssygdomme, men det kan også forbedre konditionen på en sjov og legende måde. Foto: Heidi Pagaard

Halvering af risiko for hjertekarsygdomme

Resultaterne af 10 års studier gennemført i Danmark, Norge, England, Brasilien og på Færøerne er opsigtsvækkende. Kvinderne opnåede efter 12-16 ugers fodboldtræning et fedttab på 1-3 kg og et 5-15 procent højere kondital. Dermed kunne de efter de overståede studier glæde sig over hele 50 procents lavere risiko for hjertekarsygdomme. Samtidig viste det sig, at kvinderne efter 4-12 måneders træning havde fået markant stærkere knogler.

"Det er markante resultater, som understreger at Fodbold Fitness er effektiv og bredspektret medicin. Det har et stort potentiale for folkesundheden, og derfor er jeg i øjeblikket ved at undersøge effekterne af fodbolden for ældre kvinder, og som behandling og rehabilitering af brystkræftpatienter og andre kvindelige patientgrupper", forklarer Professor Peter Krustrup, der er førsteforfatter på oversigtsartiklen.

"Studierne viser tydeligt, at fodbold er en effektiv måde både at forebygge og behandle livsstilssygdomme og reducere fedtmassen. Men det kan også forbedre konditionen, og så har kvinderne det sjovt imens. Det har vi kunnet se, i de studier, der er lavet på Center for Holdspil og Sundhed på Københavns Universitet, og det er jo for kvinderne mindst lige så vigtigt, som at deres deltagelse har en række meget positivt afledte effekter", siger medforfatter lektor Eva Wulff Helge, fra Center for Holdspil og Sundhed på Københavns Universitet.

Fodbold styrker både kondition, knogler og muskler

Grunden til at fodbolden er så virkningsfuld skal ifølge forskerne findes i, at netop fodbold meget effektivt kombinerer udholdenhed, styrke- og høj-intens intervaltræning samt knogleopbyggende stød fra underlaget.

"Det skyldes at fodbolden dels indeholder masser af løb, der får pulsen op, men også masser af retningsskift. Det betyder, at muskler og knogler trænes på en meget alsidig facon, uden at de overbelastes. Samtidig bliver deltagerne så optagede af selve spillet og interaktionen med hinanden på banen, at de har det med at glemme, at de anstrenger sig, hvilket medvirker til at holde intensiteten oppe", fortæller Eva Wulff Helge.

Kan andre holdspil bruges som behandling?

Forskerne håber nu, at effekterne kan give anledning til i højere grad at tilbyde f.eks. motionsfodbold i de danske fodboldklubber.

I et videre perspektiv vil forskerne gerne se nærmere på om andre former for idræt, der er karakteriseret ved en lignende aktivitetsprofil som motionsfodbold, kunne have tilsvarende sundhedseffekter. Er det tilfældet, så vil det på længere sigt være relevant at bruge boldspil som f.eks. behandling ved at tilbyde en hel række sundhedsfremmende aktiviteter indenfor især holdspil, men også andre idrætsaktiviteter.

Forfattergruppen bag undersøgelsen er fra 7 institutioner og ekspertområder i Sport Science og Sportsmedicin. Det er professor Peter Krustrup, lektor Eva Wulff Helge, professor Peter Riis Hansen, professor Per Aagaard, Ph.d. stud. Marie Hagman, lektor Morten B Randers, lektor Maysa de Sousa og lektor Magni Mohr.