20. januar 2022

Ny træneruddannelse målrettet breddeidræt: Skab et attraktivt idrætsmiljø for de unge medlemmer

UDDANNELSE

En nydesignet træneruddannelse skal give trænere i breddeklubber redskaberne til at skabe et idrætsmiljø, hvor flere unge har lyst til at fortsætte. Til fordel for træneren, de unge og klubben. Bag uddannelsen står Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet i samarbejde med DBU København.

Fodbold piger træning (DBU Kbh)
Foto: DBU København

Mange idrætsforeninger oplever et mærkbart frafald blandt unge medlemmer i deres sene teenageår. Den traditionelle forklaring går på, at de unge i den periode oplever et større arbejdspres i forbindelse med uddannelse og samtidig begynder at orientere sig mere mod fester og kærester.

Men faktisk ved vi stadig meget lidt om, hvad der inden for idrættens verden gør, at mange unge falder fra. Dog viser undersøgelser, at holdmiljø og træneradfærd har stor betydning for unges trivsel, motivation og fortsættelse i idræt.

Derfor er der heldigvis nogle ting, man som klub og træner selv kan gøre for at forebygge afgangen af unge medlemmer, og det er det, en ny træneruddannelse målrettet trænere for unge mellem 12 og 20 år skal hjælpe med.

Indsigt i ledelse, motivation og målgruppe

Der er blevet forsket i, hvilke typer af træneradfærd, der henholdsvis fremmer og hæmmer et trivselspræget idrætsmiljø, og på uddannelsen vil trænerne blive introduceret til nogle af resultaterne af den forskning og samtidig blive undervist i at omsætte det til deres egen trænergerning.

Helt overordnet bør fokus i træningen generelt være på indsatsen, opgaveløsningen og udvikling – ikke på resultaterne og sammenligning af præstationer. For det er særligt de præstationsfokuserede idrætsmiljøer, der oplever store frafald blandt de unge.

For at det kan lade sig gøre kræver det en vis forståelse for, hvad der driver os som mennesker, hvordan man kan udøve anerkendende ledelse og en grundig refleksion over, hvem man selv er som træner, og hvilke styrker og svagheder det indebærer. Det er derfor disse emner, som uddannelsen primært vil kredse om.

Uddannelsens opbygning

Uddannelsen er rammesat til 3 moduler á 3 timers varighed. Imellem de enkelte kursusdage er der sat tid af til at afprøve de tillærte redskaber i praksis, inden man mødes igen på næste kursusdag.

Underviserne på uddannelsen er:

• Lektor Glen Nielsen fra Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet, der bl.a. forsker i trivselsfremmende idrætsmiljøer.
  • Lektor Helle Winther fra Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet, der bl.a. forsker i ledelse med fokus på kroppens sprog og professionspersonlig ledelseskompetence.
  • Hans Vixø, der er selvstændig konsulent og derudover tilknyttet DBU København, hvorigennem han har stor praktisk erfaring med at rådgive trænere og klubber.

Hør mere om mulighederne

De første uddannelsesforløb er allerede booket i henholdsvis Gentofte Kommune med forventet deltagelse af trænere inden for roning, sejlsport, ridning og mange flere idrætsgrene. Samt et andet forløb i regi af samarbejdet med DBU København med deltagelse af fodboldtrænere fra BK Skjold, BK Vestia og Nørrebro United.

Lyder det interessant for din klub, kommune eller forbund? Så kan du kontakte os og høre mere om, hvordan det bliver en realitet.