14. juni 2018

Børn, unge, foreninger og optakt til landskamp - mød Center for Holdspil og Sundhed på Folkemødet

Folkemødet 2018

Center for Holdspil og Sundhed er repræsenteret i flere debatter under årets folkemøde. Hvordan undgår vi, at børn og unge falder ud af et aktivt idrætsliv - eller måske aldig lærer det at kende? Hvilken rolle spiller foreningslivet i Danmark - og hvordan ser foreningslivet ud i 2030? Hvordan kommer kampen mellem Danmark og Peru mon til at gå - og hvad betyder det for Danmarks chancer? Herunder finder du en oversigt over de aktiviteter og debatter, Center for Holdspil og Sundhed deltager i.

Lørdag

Nordea-fondens Villa gode liv
Ved Brandstationen

Hvordan får vi alle børn og unge med i idrætsfællesskaberne?

Mange børn og unge finder aldrig vej til et aktivt liv eller falder ud af idrætten. Hvordan undgår vi det? Kom og vær med til at en co-creation workshop omhandlende, hvordan vi skaber de bedste rammer for, at børn og unge har et aktivt fritidsliv – især dem, som statistikerne viser, er underrepræsenterede, når det kommer til motions- og idrætsdeltagelse: ufaglærte og faglærte, samt personer med en anden etnisk baggrund end dansk, især pigerne.

Hvordan sikrer vi, at alle børn og unge – uanset baggrund - får mulighed for et aktivt liv, hvor de er en del af et fællesskab? Hvilke rammer og tiltag, skal der til for at få de idrætsuvante med? Hvordan sikrer vi forankring af partnerskaber og projekter? Frivillighed vs. socialt arbejde? Det er nogle af de spørgsmål, vi skal arbejde med, når GAME, DGI, DIF, Erhvervsskolerne og Roskilde Kommune inviterer til co-creation workshop. De tre projekter bag eventen er KICK, DIF get2sport og GAME Playmaker Programmet.

Fra Center for Holdspil og Sundhed deltager vicecenterleder Bo Vestergård Madsen.

Kæmpestranden

Hvordan ser foreningsidrætten ud i år 2030?

Dansk Håndbold er arrangør af debatten ”Hvordan ser foreningsidrætten ud i år 2030?”. Vi ser frem til en debat hvor førende interessenter og eksperter diskuterer og udfordrer hinanden og tilhørere med nye perspektiver på fællesskabet og foreningslivets værdi og rolle i det danske samfund anno 2030.

DHF har samlet et spændende panel, der kan debattere temaet fra såvel helikopterperspektiv til praksis hverdagen i X-købing Håndbold Klub . Til info vil der under debatten og aktiviteterne i og omkring Håndboldens telt blive taget billeder og små videoklip til videre brug.

Fra Center for Holdspil og Sundhed deltager lektor Laila Ottesen.

Yder-/indermolen

'Nedtakt' på Danmark - Peru med Lykke Friis og Jens Bangsbo

Lørdag aften bliver der folkefest, når Danmark spiller mod Peru ved VM i fodbold. Kampen vises på storskærm ved Folkemødets Hovedscene og efter kampen inviterer Københavns Universitet til 'nedtakt' på kampen med Lykke Friis, prorektor og fodbold-entusiast og Jens Bangsbo, professor og tidligere fysisk træner på det danske herrelandshold. Kom og hør deres analyse af kampen og få deres bud på Danmarks videre chancer ved VM-slutrunden.

Fra Center for Holdspil og Sundhed deltager professor Jens Bangsbo.