28. marts 2017

Vedholdende Floorball-seniorer testes igen efter to års træning

Test af seniorer

De er allerede blevet udsat for lidt af hvert. Mændene i alderen 67 til 77 år, som for to år siden meldte sig til MotionsFloorball-projektet i København. Mange af dem har holdt ved og bliver nu testet igen for næsten alt, hvad der testes kan. Center for Holdspil og Sundhed undersøger langtidsvirkningerne af træningen og levedygtigheden af projektet. Kendetegnene er blandt andet vedholdende deltagere og gode resultater.

”Senior fitness test” er et simpelt testbatteri, der er udviklet til at måle den funktionelle fitness. Testene måler muskelstyrke (under + overkrop), aerob udholdenhed, smidighed, og adræthed/dynamisk balance hos alle niveauer af raske ældre, der kan klare dagligdagen ved egen hjælp. Foto: Heidi Pagaard

Over de seneste tre uger har Center for Holdspil og Sundhed testet en række mænd i alderen 67 til 77 år. De meldte sig til MotionsFloorball-projektet for to år siden. Dengang kendte de ikke til MotionsFloorball og dyrkede ikke regelmæssig motion udover det i dagligdagen som at gå og cykle.

Cykeltesten er virkelig hård, men Torben på 71 giver den alt, hvad han har. Foto: Heidi Pagaard

De kom i gang med at spille MotionsFloorball to til tre gange om ugen i 24 minutter pr. gang, og mange af dem har holdt ved og bliver nu testet.

Massivt testbatteri sættes ind

De får målt blodtryk, puls og styrke i benene. De bliver scannet for at tjekke kroppens sammensætning af fedt, knoglemasse og muskler, og de får taget blodprøver, som giver mere end ti forskellige svar, og som er interessante for forskningen f.eks. kolesteroltal og blodsukker. Tidligere i projektet har de også fået taget en muskelbiopsi. Testen på cyklen viser den maksimale iltoptagelse.

”Da de i sin tid meldte sig til projektet var det, fordi de gerne ville testes. Men det er det sociale sammenhold, der gør, at de har holdt fast i træningen. Det viser vores interviews. De har udviklet et helt fantastisk socialt liv omkring træningen. De har f.eks. været i Sverige og se en motionsfloorballkamp, hvor sporten er mere udbredt, og hvor de spiller professionelt,” fortæller Mogens Theisen Pedersen, lektor i Integreret Fysiologi på Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet.

Enestående at de holder ved

Faktisk er de også selv blevet mere ”prof”, når de træner. ”Vi laver videooptagelser af træningen, og de træner med mindst ligeså høj intensitet, som da vi startede projektet, og da vi styrede træningen. Og så er de blevet bedre til at spille. Det ser mere avanceret ud, når de træner, og de har udviklet spillet.”

Der tages blodprøver, for at evaluere på den tidsmæssige udvikling af blandt andet kolesteroltal, triglycerider og blodsukker. Foto: Heidi Pagaard

Mange af deltagerne spiller stadig, hvilket er godt også for forskningen. Og så har de ført registrering over fremmødet, så forskerne ved præcis, hvor tit de har trænet. Træningen foregår i idrætsklubben BK Skjold, hvor deltagerne har meldt sig ind.

”Det er helt enestående, at de har holdt ved. Og det fortæller os noget om perspektivet i træningen. Det er jo i høj grad lykkes at fastholde dem, og nu skal vi se på, hvad det betyder for sundheden, at de har holdt ved.”

Tidligere har projektet påvist flere gode resultater. Tre måneder inde i projektet blev der bl.a. målt lavere fedtprocent, kolesterolniveau og insulinresistens hos deltagerne, som også var kommet i bedre fysisk form målt på f.eks. hurtighed, styrke, kondition og reaktionsevne.

Hverdagen kræver sit af kroppen

De mange testresultater her to år efter projektstart bliver nu analyseret. De nye resultater vil blive offentliggjort i løbet af 2017.

Mændene får en snak med lektor Mogen Theisen Pedersen, om hvordan det er gået siden sidst. Foto: Heidi Pagaard

Udover de fysiologiske målinger og tests bliver deltagerne også testet for, hvordan de klarer de fysiske funktioner, som de er afhængige af i dagligdagen.

”Der skal en vis styrke og udholdenhed til at klare sig i en almindelig hverdag. Til at rejse sig op fra sengen, til at gå og til at komme med bussen. Som udgangspunkt havde deltagerne en bedre fysisk funktion end andre i deres alder, og det bliver spændende at se om dette stadig holder og måske er forbedret efter to års træning.”

Projektet er blevet til i et samarbejde mellem Center for Holdspil og Sundhed, Københavns Kommune og DGI og er støttet af Nordea-fonden. Det er planen at følge op på projektet igen senere.