7. juni 2016

Sundhedskoncept med fodboldtræning i skolen runder milepæl

Motion i folkeskolen

Over 120 skoler har tilmeldt sig et ’FIFA 11 For Health’ forløb, siden DBU åbnede for tilmeldinger. Professor Peter Krustrup fra Center for Holdspil og Sundhed glæder sig over, at det er lykkes at skabe et landsdækkende sundhedskoncept.

fodbold skole

’FIFA 11 for Health’ er sundhedsundervisning baseret på fodboldtræning i små hold, og konceptet har vist sig at være effektivt til at øge 10-12 årige danske skolebørns sundhedsviden indenfor områder som fysisk aktivitet, ernæring, hygiejne og mental sundhed. Billedet er fra træning for 5. klasser på Søndermarkskolen på Frederiksberg. I baggrunden professor Peter Krustrup fra Center for Holdspil og Sundhed.

FIFA 11 For Health er et gratis tilbud til skoler, der ønsker at sætte sundhed på skemaet i 5. klasse. I dag er mere end 120 skoler og alle landets 4 julemærkehjem tilmeldt.

- Vi er imponerede over interessen og tilsluntingen og håber at kunne opfylde vores egne ambitiøse mål om at opnå deltagelse af 200 skoler i skoleåret 2016-17. Vi er særligt glade for, at det lykkes at få stor tilslutning over hele landet, fortæller professor Peter Krustrup fra Center for Holdspil og Sundhed, der har været med til at udvikle den europæiske version af FIFA 11 For Health.

- Med udgangspunkt i de flotte resultater; at det virker på social trivsel, sundhedsviden og fysisk form, så er det meget tilfredsstillende at det er lykkes at gøre FIFA 11 For Health til et landsdækkende koncept, siger han.

Dokumenteret effekt på fysisk form, sundhedsviden og trivsel

For skolerne er konceptet en god måde at bringe bevægelse og læring ind i folkeskolen for deres 5.-klasser. Og endda med dokumenteret effekt. Forskningsresultater fra pilotforløbet viser, at eleverne rykker deres sundhedsviden, sociale trivsel og ikke mindst deres fysiske sundhed – uanset hvilket niveau de startede på.

Som en del af forløbet i FIFA 11 For Health kan lærere og elever selv teste, hvor meget de har rykket sig efter forløbet. En af de lærere, der har meldt sig til forløbet er Henrik Pedersen, lærer på Uglegårdsskolen, der ser det som et redskab nå alle eleverne, og særligt de idrætsuvante.

- Vi har mange børn, der er aktive i og udenfor skolen. Men jeg vil gerne have fat i de sidste 15%. Nogen af dem har måske haft dårlige oplevelse med boldspil. Det her koncept for alle, og brugt på den her måde, tror jeg på, at fodbolden er det redskab, der kan vække interessen for bevægelse. Og så er der ikke mindst en sundhedsmæssig gevinst for eleverne, ” siger Henrik Pedersen fra Uglegårdsskolen i Solrød, der vil bruge ”FIFA 11 for Health” i idrætsundervisning, natur/teknik, klassens time og matematik.

Undervisning og fysisk aktivitet går hånd i hånd

Selve forløbet består af 2x45 minutters undervisning over 11 uger hvor, sundhedsbudskaber går hånd i hånd med konkrete aktiviteter. Og det er let at gå til for både lærere og elever – også dem der ikke har et stort kendskab til fodbold.

- Vi er glade for den store interesse, der allerede har været – men vi står også med et helstøbt koncept, der kan bruges i flere fag, og så er det ikke mindst let at gå til for både lærere og elever – særligt, hvis man ikke tidligere har spillet fodbold. Samtidig er det en bonus for lærere og elever, at man tester før og efter, så de kan sammen kan måle, hvor de har rykket sig,” lyder det fra DBU's projektleder, Tina Enestrøm

Undervisningen kan foregå ude eller inde. Selve undervisningen forestår lærerne selv. På et 2½ dages kursus kommer lærerne nemlig på skolebænken, hvor de bliver klædt på til at gennemføre forløbet. Derudover får man som skole, kvit og frit undervisningsmateriale; manualer, kegler, toppe og bolde med, så det er ligetil at gå til. Alt sammen gratis og til varig brug.

Begrænset antal pladser tilbage

Man kan vælge at starte forløbet op i efteråret 2016 eller i foråret 2017. Interesserede lærere, skoler og kommuner bør tilmelde sig snarest, da der er en stor interesse og kun et begrænset antal pladser.

• 27 –29. juni 2016 i Århus
  • 1–3. august i Kolding eller i Brøndby/København
  • 5-7. august i Brøndby/København

For spørgsmål eller tilmelding - kontakt projektleder Tina Enestrøm eller projektkoordinator Rebecca Nielsen på fifa11forhealth@dbu.dk eller tlf. 43 26 22 22

”FIFA 11 for Health” er udviklet af FIFA, Dansk Boldspil-Union samt Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet.