21. september 2016

Netværksmøde om skolemotion gav stof til eftertanke

Netværk

Center for Holdspil og Sundhed har afholdt et velbesøgt møde i centrets netværk for en bred kreds af fagfolk med fokus på "Holdspil på skoleskemaet: Sundhed, læring og inklusion". Her kan de læse om, hvad to af deltagerne tog med sig hjem.

Svend Sparre Geertsen

Postdoc Svend Sparre Geertsen fortæller om sammenhængen mellem motion og indlæring. Foro: Bo Kousgaard

Ved mødet blev deltagerne præsenteret for fysiologiske og sociologiske resultater og erfaringer fra flere af centrets børneprojekter som "F.I.T. F.I.R.S.T." og "FIFA 11 for Health".

Der var oplæg ved professor Peter Krustrup, implementeringsmedarbejder Malte Nejst Larsen, postdoc Svend Sparre Geertsen, samt ph.d. studerende Pernille Guldager Knudsen, og efterfølgende var der deltagerne igennem en workshop, hvor de diskuterede den praktiske anvendelse af forskningen.

Vi bad efterfølgende to af deltagerne beskrive, hvilket udbytte de fik af arrangementet, og hvad de kunne tage med tilbage til deres professionelle virke.

Signe Vestergaard, pædagogisk idrætskonsulent, Børn- og Ungeområdet, Frederiksberg Kommune

- Jeg tog flere ting med mig fra dagen. At få netværket med gode kollegaer, tidligere lærere og repræsentanter fra foreningslivet er selvfølgelig givtigt og utrolig rart i forhold til at blive opdateret på, hvad vi hver især arbejder med, hvad der fylder og ikke mindst hvordan vi griber nogle af folkeskole reformens store udfordringer an

- I forhold til oplæggene på dagen gjorde oplægget om fysisk aktivitet, kognition og læring størst indtryk. Det var et godt oplæg, men det siger jo i høj grad også noget om, hvor lidt vi faktisk ved. Og det er så vigtigt at huske på, når vi så efterfølgende taler om, hvordan vi får skabt verdens bedste skoledag. Her oplevede jeg at diskussionen hurtigt kom til at dreje sig om, hvordan skoledagen kan tilrettelægges, så der er aktiviteter af passende intensitet og på de rigtige tidspunkter i forhold til at kunne konsolidere læring – i stedet for et mere overordnet fokus om at skabe en mere meningsfuld bevægelses rig og varieret skoledag. Hvis – især de større elever – oplever, at det ikke giver mening, så taber vi dem!

Netværksdeltagere samtale

Deltagere i netværksmødet diskuterer ideer efter den afsluttende workshop om at omsætte forskning til praksis. Foto: Bo Kousgaard.

Signe Vestergaard nævner også diskussionen om, hvordan skolerne arbejder i forhold til de idrætsuvante børn:

- Jeg hæftede mig ved det vigtige i at have en tidlig indsats, dvs. at være opmærksom på og at hjælpe de børn, vi kan se har motoriske udfordringer – enten fordi de er uprøvede/ikke bevægelsesvante eller fordi de har motoriske vanskeligheder. På Frederiksberg arbejder skoleafdelingen og PPR sammen om et motorik projekt i alle kommunens 0. klasser, der har til formål at styrke alle elevernes motoriske udvikling (det er bygget op omkring redskabsgymnastik).

- Og så lagde jeg også mærke til pointen om arbejde med kvaliteten i idrætsundervisningen – det kan naturligvis gøres på mange planer – men kommunalt kan det bl.a. understøttes ved at have idrætsnetværk og forsøge at skabe en rød tråd i undervisningen – så klasserne møder forskellige idrætter på forskellige klassetrin (og vi dermed sikre en variation og progression i undervisningen som nogle gange kan gå tabt pga. manglende overleveringskultur i faget i skolen og til tiden mange lærerskift).

Stig Eiberg, fritidschef i Gentofte kommune

- Bevægelse i skolen tilrettelægges meget forskellig på de enkelte skoler, og det er derfor rigtig positivt, at forskningen nu kan fremlægge endnu flere væsentlige pointer for fx, hvornår på skoledagen og med hvilken intensitet bevægelsen bør tilrettelægges for at give det størst mulige udbytte. Næste udfordring er at få denne viden helt derud hvor den gavner, nemlig til de lærere og pædagoger, som arbejder med børnene til hverdag.

Netværk samtale

Stig Eiberg, fritidschef i Gentofte Kommune, i samtale under den efterfølgende networking. Foto: Bo Kousgaard.

- Jeg bed mærke i ideen om rose-partnere. Et helt konkret tiltag, som jeg tror kan have rigtig positiv effekt på især de idrætsusikre børn. Bevægelse i skolen gælder for mig at se i lige så høj grad som at være fysisk aktiv, også om at skabe glæde og tryghed ved det at bevæge sig sammen med andre, og på den måde lægge grundstenene for livslang fysisk aktivitet. Det tror jeg bl.a. rose-partnerne kan bidrage til.

- I Gentofte kommune afholder vi løbende netværksmøder og kurser for idrætsmedarbejder på skoleområdet for at sikre, at den nyeste viden kommer helt ud i praksis. Derudover tilbyder vi bl.a. et særligt udskolingsforløb (’Fodbold Fulton’), hvor fodbold spiller en helt central rolle i skoledagen. Og her er vi faktisk lykkes med at bruge fodbold til at skabe fornyet glæde og motivation for skolen, og en større faglig udvikling blandt en gruppe skoletrætte drenge.