1. juni 2016

Manu Sareen ny ambassadør for Center for Holdspil og Sundhed

Ambassadør

Den kendte forfatter og politiker vil især udbrede budskaber om holdspils potentiale for sundhed og trivsel blandt børn og unge.

Manu Sareen flankeret af professor Peter Krustrup (tv) og professor og centerleder Jens Bangsbo (th). Foto: Bo Kousgaard

Det var en god dag, da Center for Holdspil og Sundhed for nylig kunne fortælle deltagerne ved et formidlingsarrangement, at Manu Sareen fremover vil fungere som ambassadør for centret.

Professor Peter Krustrup og centerleder Jens Bangsbo bød Manu Sareen velkommen som centrets femte ambassadør og i Peter Krustrups tale til Manu Sareen lød det blandt andet sådan:

Stærk personlig integritet og forbillede for unge

- Det er mig en stor fornøjelse, at skulle udnævne Center for Holdspil og Sundheds femte ambassadør. Manu er blevet spugt på grund af hans store viden om og interesse for børn og unge - og hans brændende ønske om og vedholdende arbejde for at skabe trivsel, velvære og udvikling hos børn og unge med forskellig baggrund. Manu Sareen har en stærk personlig integritet og så er han et forbillede for børn og unge, blandt andet gennem sin idrætsaktivitet. Han har været boldspiller gennem det meste af livet og er i dag aktiv på et lokalt 7-mands fodboldhold.

- Vi har i flere omgange set Manu organisere idrætsaktiviteter omkring sig, blandt andet som arrangør af fodboldkampe for politikere på Folkemødet på Bornholm. Center for Holdspil var med derovre sidste år for at måle på deltagerne – og vi kunne konstatere at intensiteten og spilleglæden var i top hos alle, uanset hvor de normalt sidder i Folketingssalen. Det er en stor glæde at du nu har sagt ja til at blive ambassadør. Vi ser frem til samarbejdet!

Holdspil styrkede hans selvtillid som barn

Derefter tog Manu Sareen ordet og fortalte om, hvordan især håndbold og fodbold har betydet meget for ham gennem livet, og at han ser en klar sammenhæng mellem forskningens arbejde med at fremme sundhed og livskvalitet og det politiske og sociale arbejde, som har optaget ham i næsten 30 år:

- Jeg glæder mig til at fungere som ambassadør for Center for Holdspil og Sundhed, som arbejder med mange af de samme forhold, som jeg tidligere har arbejdet med som minister - mænds sundhed, kvinders sundhed, holdspil mod ensomhed for ældre og meget mere. At dyrke holdspil har haft stor betydning for min egen selvtillid og mit sociale liv, og da jeg var barn var boldspil med til at give mig mod på min skolegang. Jeg ser særligt frem til at være med til at udbrede budskaberne om holdspils potentiale til at skabe sundhed og trivsel blandt børn og unge.

Socialt engageret politiker og forfatter

Manu Sareen er uddannet socialpædagog og konfliktmægler. Han har stor erfaring med integrationsarbejde og har undervist i socialt arbejde på blandt andet lærerseminarier, i kommuner, ministerier og ved politiet.

Fra 2011 til 2015 var han medlem af Folketinget og minister for flere områder, bl.a. for kirke, børn, integration, ligestilling og for sociale forhold. Manu Sareen arbejder i dag som forfatter.