9. marts 2016

Fodboldtræning nedbringer risikoen for udvikling af sygdomme hos ældre

Forskning

Et nyt videnskabeligt studie dokumenterer, at motionsfodbold giver en række markante forbedringer i sundheden for ældre utrænede mænd – herunder en reduceret risiko for udvikling af hjertekarsygdomme og diabetes.

Forskningsprojektet er udført ved Center for Holdspil og Sundhed på Københavns Universitet, og resultaterne er netop publiceret i det internationale tidsskrift PLOS ONE.

Studiet viser, at regelmæssig deltagelse i motionsfodbold forbedrede de undersøgte 63-75-årige mænds helbred, fysiske form og muskelfunktion samt medførte vægttab.

Effekt både på kort sigt og på lang sigt

Da studiet strakte sig over 52 uger, havde forskerne mulighed for både at undersøge den umiddelbare effekt og den langsigtede effekt af træningen.

”Allerede efter 4 måneders fodboldtræning var konditallet forbedret med 15%, intervalarbejdsevnen med 43% og den funktionelle kapacitet med 30%. Og efter et år så vi også en reduktion i BMI på 3% udelukkende ved tab af fedtmasse, samt øget evne til at kontrollere blodsukkeret og en forbedret kapacitet til at håndtere skadelige ilt-radikaler, der ellers kan resultere i et øget oxidativt stress i kroppen og være skadelige for mange vigtige cellefunktioner”.

Sådan siger Thomas Rostgaard Andersen, som har gennemført studiet som en del af sit netop afsluttede ph.d.-projekt på Center for Holdspil og Sundhed under Københavns Universitets Institut for Idræt og Ernæring.

”Forbedringerne bidrager markant til en reduceret risiko for udvikling af hjerte-karsygdomme og diabetes”, konkluderer Thomas Rostgaard Andersen.

Fodbold bevarer muskelmassen

Træningen havde også en god effekt på muskelmassen.

Når vi bliver ældre, taber vi muskelmasse, og det reducerer evnen til at opretholde en fysisk aktiv livstil. Derfor er det vigtigt at bevare muskelmasse op i årene, hvis man vil kunne klare sig selv længere som ældre.

“I dette studie så vi, at deltagerne reducerede deres kropsvægt uden at miste muskelmasse. Dette har stor betydning for at kunne udføre almindelige dagligdags gøremål, som fx at tage trappen, ordne haven og klare sine indkøb”, udtaler professor Jens Bangsbo, som var ansvarlig for projektet og leder af Center for Holdspil og Sundhed.

”Typisk vil man kunne observere lignende tilpasninger efter perioder med styrketræning, og det understreger, at motionsfodbold er et effektivt alternativ til den træning, der normalt udføres for at bevare muskelmassen hos ældre personer. Og fodboldtræning er samtidig sjovt og socialt, hvilket kan motivere og fastholde inaktive i motion”, siger han.

Alle gennemførte træningsperioden – mange spiller fortsat fodbold i dag

Dette illustreres bedst ved det faktum, at alle deltagende testpersoner gennemførte de fulde 52 ugers træning. Dette ses ikke ofte i lignende typer af studier. Og de fleste af deltagerne spiller stadig fodbold sammen to gange om ugen – to år efter at forskningsdelen af projektet er afsluttet.

“Vi bad nogle mænd om at gå ind på en bane. Så kastede vi en bold efter dem - og så spillede de! Og jo bedre form de kom i, jo bedre og mere intenst trænede de. Og de bliver ved. Det er selvregulerende og let tilgængeligt. Det er for alle. Og det er helt unikt ved holdspil”, siger Thomas Rostgaard Andersen.

”Projektet har betydelige samfundsmæssige perspektiver. En større grad af tilgængelige faciliteter og rekruttering af ældre til motionsfodbold vil kunne være med til at reducere de udfordringer, mange ældre har på det sundhedsmæssige og sociale område”, afslutter Jens Bangsbo.