9. juni 2016

Mød os på Folkemødet

Folkemødet 2016

Center for Holdspil og Sundhed deltager igen i år i Folkemødet på Bornholm fra den 16-19. juni. Her kan du se, hvor du kan møde os.

Hpvedscenen ved Folkemødet 2015. Foto: Søren Svendsen.

Folkemødet er et årligt politisk arrangement i Allinge på Bornholm, hvor formålet er at styrke demokratiet ved at samle interessegrupper, politikere og borgere med interesse for demokrati på tværs af politiske partier og holdninger.

I løbet af fire dage besøges Folkemødet i gennemsnit af 25.000 gæster om dagen til debatter, møder, uformelle samtaler og andre events, der sætter fokus på forhold af betydning for det danske samfund.

Center for Holdspil og Sundhed er involverede i 10 forskellige events:

TORSDAG: Holdspil for seniorer - start i dag

Se hvordan holdspil kan organiseres og udøves af seniorer (65+). Holdspil på små baner og med få deltagere fremmer socialt samvær og høj puls. Hør forskerne fortælle om effekterne af holdspil som middel til fremme af sundhed, trivsel og fællesskaber hos seniorer.

Tid: 16. juni 15:00 - 16:00
Sted: Sund4life - Ved Brandstationen - p-pladsen

TORSDAG: Effektiv forebyggelse – har vi råd til at lade være?

Hvorfor bruger vi så få penge på forebyggelse? Og bør det være obligatorisk at holde op med at ryge, tabe sig eller træne i arbejdstiden? 14 organisationer bag ’Det Fælles Sundhedstelt’ inviterer til åbningsdebat, hvor eksperter og politikere diskuterer fremtidens forebyggelse.

Tid: 16. juni 16:00 - 17:00
Sted: Det Fælles Sundhedstelt - Kæmpestranden

FREDAG: Holdspil for skolebørn - sæt alle i spil

Børn vil gerne være fysisk aktive, hvis de får muligheden! Men aktiviteten skal organiseres, så børnene føler sig inkluderet, og så den fremmer trivsel og selvværd.
Overvær forskerne fra Center for Holdspil og Sundhed organisere holdspil for en 4. klasse, og se hvor aktive eleverne bliver.

Tid: 17. juni 09:00 - 10:00
Sted: Allinge Stadion - Nordlandspladsen

FREDAG: Fysisk aktivitet for skolebørn

Vi forsker i hvordan fysisk aktivitet kan organiseres, og Dansk Skoleidræt implementerer viden i praksis. Fysisk aktivitet i skolen kan fremme selvværd, inklusion og sundhed! Hør hvordan bevægelse i grundskolen kan organiseres så selvværd, inklusion og sundhed fremmes.

Tid: 17. juni 11:30 - 12:15
Sted: Sund4life - Ved Brandstationen - Haven

FREDAG: Idræt og sundhed – Håndbold Region Øst

Hvordan kan Idrætsforeninger være med til at styrke folkesundheden og skal det være et fokus for den almindelig idrætsforening?
Vi lægger op til en debat af de tilbud, som foreningerne tilbyder deres medlemmer, og om idrætslivet kan følge med tidens krav til fleksibilitet og selv-organiserende idræt.

Tid: 17. juni 12:30 - 13:30
Sted: Dansk Håndbold – Vi gir ordet til bolden - Kæmpestranden

LØRDAG: Fælles Fodbold Fitness morgentræning

Kom og vær med til at sparke dagen godt igang sammen Hjerteforeningen, Diabetesforeningen, Lungeforeningen og DBU m.fl. og få smil på læben med Fodbold Fitness - en ny sjov, social motionsform for alle uanset niveau. Og så er det tilmed sundere end både løb og fitness!

Tid: 18. juni 08:30 - 09:30
Sted: Alllnge Stadion - Nordlandspladsen

LØRDAG: Holdspil for 65+ - en vej til sundhed, trivsel og fællesskab

Fysisk aktivitet styrker både sundhed og trivsel. Det er derfor vigtigt at holde sig fysisk aktiv - også når man er 65+.
jens Bangsbo - leder af Center for Holdspil og Sundhed - debatterer værdien af fysisk aktivitet og illustrerer den nyeste viden gennem praktiske øvelser.

Tid: 18. juni 12:30 - 13:00
Sted: Det Fælles Sundhedstelt - Kæmpestranden

LØRDAG: Holdspil for seniorer i idrætsforeninger

Holdspil som floorball på små baner og med høj intensitet fremmer deltagernes fysiske form, trivsel og fællesskab. Hør forskerne fra Center for Holdspil og Sundhed fortælle om effekterne af holdspil for seniorer. Spil med deltagere i et forskningsprojekt om foreningsbaseret floorball for seniorer.

Tid: 18. juni 15:00 - 15:45
Sted: Sund4life - Ved Brandstationen - p-pladsen

LØRDAG: Spilhjulet - opfind et sjovt, sundt holdspil

Holdspil på små baner med få deltagere og høj intensitet fremmer sundhed, trivsel og sociale fællesskaber. Mød centret forskere til workshop på boldbanen. Brug selv bolden og få inspiration til at benytte holdspil i din forening, kommune eller på din arbejdsplads.

Tid: 18. juni 17:30 - 19:00
Sted: Sund4life - Ved Brandstationen - p-pladsen

SØNDAG: Kom og spil med Hammer fra "Rigtige Mænd"

Holdspil på små baner, med få deltagere og høj intensitet fremmer sundhed, trivsel og sociale fællesskaber. Mød op på Center for Holdspil og Sundheds lille boldbane. Prøv at spille to holdspil, som egner sig til at børn (6+) og voksne kan spille sammen. Få en snak med Hammer fra ”Rigtige Mænd".

Tid: 19. juni 10:30 - 11:30
Sted: Sund4life - Ved Brandstationen - P-pladsen