2. marts 2015

Peter Krustrup får fornem fodboldpris af DBU

Prisbelønnet

Ved den årlige prisfest Dansk Fodbold Award gik En-del-af-noget-større-prisen til professor Peter Krustrup fra Center for Holdspil og Sundhed.

Professor Peter Krustrup belønnes for sin forskning i fodbolds sundhedsfremmende effekter med EDANS-prisen (En Del Af Noget Større-prisen), indstiftet af DBU.

Det var en glad og stolt professor i holdspil og sundhed der fredag aften gik på podiet ved Dansk Fodbold Award og som den første modtog den nyindstiftede EDANS-prisen.

Dansk Boldspil-Unions administrerende direktør, Claus Bretton-Meyer overrakte prisen og videregav juryens begrundelse:

- Peter Krustrup har siden 2003 sat fodbolden under forskningens lup. Med utallige forskningsresultater har han påvist sundhedseffekten af fodbold. Det gælder både effekten af effekten for skolebørns fysiske tilstand til forskningen i, hvad fodbolden har af værdi for utrænede mænd og kvinder.

- Peter brænder selv for fodbolden og med sit engagement og store hjerte, har Peter formået at komme langt med sine budskaber – både til foreningslederen og til FIFA. Med sin forskning er han med til at sikre nye tiltag og aktiviteter i fodbolden til gavn for klubber og aktive, sagde Claus Bretton-Meyer.

Virker på en imponerende lang række befolkningsgrupper

I sin takketale benyttede Peter Krustrup blandt andet lejligheden til at fremhæve det glædelige budskab, at motionsfodbold har vist sig at være en effektiv metode til forebyggelse og behandling af livsstilssygdomme for alle de befolkningsgrupper, som forskerne har undersøgt – både børn og ældre, mænd og kvinder, patientgrupper med forhøjet blodtryk, type-2 diabetes og prostatakræft.

Og der var mere godt nyt til publikum:

- De meget imponerende effekter er fuldstændig uafhængig af, hvor god man er til at spille. Motionsfodbold er verdensklassetræning - god fornøjelse!, sluttede Peter Krustrup.

Med prisen følger 25.000 kr.

Se video fra prisoverrækkelsen