6. oktober 2015

3200 skoleelever testede ny effektiv træningsmetode

Motion i folkeskolen

'5-10-15' er navnet på en ny træningsmetode for skolebørn og deres forældre, der giver imponerende resultater. Metoden er udviklet af Center for Holdspil og Sundhed og er den seneste tid blevet afprøvet på mere end 60 danske skoler.

Pigefodbold

Rønne Privatskole på Bornholm er blandt de over 60 skoler, der har testet '5-10-15' metoden. Skolens 3. klasse løb ca. 9000 sprinter af 5 sekunder. Foto: Jonas Tybirk.

5-10-15-træning er en ny metode inden for intervaltræning og er baseret på resultater fra et forskningsprojekt fra Center for Holdspil og Sundhed.

Forskningsprojektet viste, at metoden på blot syv uger giver børn en god forbedring i løbepræstation, stærkere knogler og øget muskelmasse. Forældre der træner efter metoden får forbedret kondition og løbepræstation, lavere fedtprocent og øget muskelmasse.

Effekten endnu bedre end håbet

”Vi iværksatte forskningsprojektet ud fra nogle forventninger om, at der ville være sundhedsgevinster at hente for både børn og voksne. Men effekten er endnu bedre, end vi havde turdet håbe på”, udtaler professor Jens Bangsbo, der er centerleder for Center for Holdspil og Sundhed.

Resultaterne viser altså, at både børn og voksnes sundhedstilstand bliver forbedret, men også at de enkelte forældre oplever, at træningen medvirker til at styrke relationen til deres barn fra træningsperiodens start til dens slutning.

På baggrund af projektet blev der indgået et samarbejde med Dansk Skoleidræt om at udvikle et koncept og en konkurrence, der kunne afprøve metoden på skoler landet over.

Rønne Privatskole vandt landsdækkende konkurrence

En landsdækkende konkurrence blandt folkeskolernes 2.-4. klasse om at være bedst til '5-10-15' er netop afsluttet og blev vundet af Rønne Privatskole.

Pigefodbold Rønne

Elever fra Rønne Privatskole i gang med 5-10-15-træningen. Foto: Jonas Tybirk

Hele 143 skoleklasser og ikke mindre end 3200 elever fordelt på mere end 60 skoler tilmeldte sig konkurrencen.

Men særligt Rønne Privatskole på Bornholm lagde en stor indsats for dagen, da deres 3. klasse løb ca. 9000 sprinter af 5 sekunder - godt hjulpet af 10 forældre, som trænede med og bidrog til konkurrencen.

Nu har skolen mulighed for at udbygge idrætsfaciliteterne, da der med sejren i konkurrencen følger et gavekort på 15.000 kr. til indkøb af sportsudstyr.

Elevernes nære relationer blev styrkede

”5-10-15-konceptet og deltagelsen i konkurrencen har givet et stærkere sammenhold i klassen. De ville virkelig vinde den her konkurrence, så her var noget, som eleverne kunne stå sammen om”, fortæller idrætslærer Frank Krogh Hansen fra Rønne Privatskole.

Også i hjemmet er der rykket på nogle ting:
”Det er meget tydeligt, at flere af børnene er kommet i bedre form. To piger fra klassen fortæller, at de nu træner op til 4 gange om ugen med deres mødre, for som de siger ’vi snakker også sammen, når vi løber, og bliver glade’. Det er fedt som lærer at være med til at formidle noget, der rykker ved tingene”, slutter Frank Krogh Hansen.

Træning der involverer hele familien

5-10-15-metoden er målrettet børn og deres utrænede forældre og tager udgangspunkt i, at kortvarig træning med varieret intensitet appellerer til både børn og voksne, og at de bliver stimuleret til at løbe, uanset niveau.

Den kortvarige 5-10-15-træning kan bruges som en aktiv pause i undervisningen, i frikvartererne, i idrætsundervisningen og indeholde læringselementer, alt sammen i tråd med skolereformens krav til bevægelse i skoletiden. Yderligere kan træningen passes ind i familielivet, da den har kort varighed, og især fordi hele familien kan træne sammen.