24. juni 2014

Gadefodbold gavner hjemløse mænd - også deres knogler og balance

Forskning

Et netop offentliggjort studie fra Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet viser, at hjemløse mænd møder talstærkt op, når de engageres i gadefodbold - og har stor gavn af det. Efter bare 12 ugers træning havde de 20-50 årige mænd en markant bedre balance, en stigning i muskelmasse og markører for knogleformation samt nedsat kolesterol og forbedret kondition.

16 videnskabelige artikler om fodbold og sundhed blev offentliggjort den 19. juni i Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports. En af disse handler om sundhedseffekter af gadefodbold for 20-50-årige hjemløse mænd. Et forskerhold på Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet, anført af forskningsleder Peter Krustrup, konkluder at gadefodbold forbedrer balancen og nedsætter risikoen for hjertekar-sygdomme for hjemløse mænd.

Gadefodbold mindsker risikoen for fald og knoglebrud

“Vi konstaterede at hjemløse mænd fik en stigning i muskelmasse på 1,1 kg og en forbedring i balancen på 40% efter kun 12 ugers gadefodbold 2-3 gange 1 time om ugen, fortæller studielektor Eva Wulff Helge ved Institut for Idræt og Ernæring. ”På samme tid, så vi at gadefodbold stimulerede til knogledannelse målt som en 27% stigning i plasma osteocalcin og en 1% højere knogletæthed i overkroppen. Alt i alt fortæller disse resultater at gadefodbold reducerer risikoen for fald og knoglebrud hos en befolkningsgruppe, der har 460% højere risiko for indlæggelser på grund af akut opståede kvæstelser såsom fald”, konstaterer Eva Wulff Helge.

Hjemløse mænd booster fitness og hjertekredsløbssundhed

“Gadefodbold over 12 uger øgede samtidig konditallet med 11%, sænkede fedtmassen med 1,7 kg og LDL kolesteroltallet med 13%, hvilket samlet set giver en reduktion i risikoen for hjertekarsygdomme på 50%”, fortæller Post Doc ved Center for Holdspil og Sundhed Morten B. Randers Thomsen og forsætter: ”Udover et sundhedshattrick med forbedret hjertekredsløb fitness, metabolsk fitness og muskel-skelet fitness gav gadefodbolden også en markant effekt på fysisk kapacitet med forbedring i præstation ved cykling og intervalarbejde på henholdsvis 8 and 45%”.

Socialt udsatte har gavn af gadefodbold

Kun omkring 800 spillere er i øjeblikket i sving under VM, ud af de anslået 400 millioner aktive fodboldspillere på verdensplan. Og der er et potentiale for at få mange flere til at blive aktive. ”Motionsfodbold er en god træningsform for de fleste befolkningsgrupper. Det giver varieret, intens og effektiv træning, mange synes at det er sjovt og socialt og det kan spilles overalt. Også på gaden med grupper af socialt udsatte”, konstaterer Peter Krustrup, og forsætter: “De imponerede resultater for de hjemløse mænd skyldes at pulsen er høj under hver eneste gadefodboldtræning og at spillerne har hundredevis af intense aktioner som kraftige accelerationer, sidelæns løb, vendinger, skud og tacklinger. Samtidig konstaterede vi et stort fremmøde til træning og netop lysten og evnen til at komme afsted til træning er vigtig for at kunne skabe en livsstilsændring”.

Peter Krustrup sammenfatter: “Der synes at være et stort potentiale for at forbedre den fysiske kapacitet og sundhedstilstand for mange hjemløse hvis de lokale myndigheder vil bidrage til at organisere gadefodbold eller andre former for motionsfodbold for socialt udsatte.”