22. maj 2014

Seminar: Motionsfodbold som forebyggelse og behandling af livsstilssygdomme

Formidling

Der er nye banebrydende forskningsresultater og ’live action’ forskning når Center for Holdspil og Sundhed inviterer til formidlingsseminar den 4. juni kl 10-14

Jens

Forskerne fra Center for Holdspil og Sundhed med centerleder Jens Bangsbo i spidsen inviterer til seminar den 4. juni

Det kommer nok ikke som noget chok for nogen, at Danmark ikke vinder VM i fodbold 2014 i Brasilien. Men vi har alligevel grund til at kippe med flaget, for lige udenfor banen er vi verdens førende: Forskerne på Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet er helt fremme i verdenseliten, når det handler om forskning i fodboldspillets sundhedsfremmende effekter.

CHS hjælper FIFA med at udbrede fodbold som sundhedsfremmer

En tydelig anerkendelse af dette er, når det internationale fodboldforbund FIFA under VM-turneringen udbreder et Football for Health særnummer af det videnskabelige tidsskrift Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports - med ikke mindre end 16 nye videnskabelige forskningsartikler fra Center for Holdspil og Sundhed.

12

Som en del af FIFA's '11 for Health' kampagne bliver der indført fodbold på skoleskemaet i de 12 brasilianske byer, der huser VM i fodbold

Særnummeret når ud til idrætsledere, forskere og beslutningstagere i hele verden og FIFA vil bruge centrets forskning som den videnskabelige dokumentation bag den verdensomspændende kampagne ’11 for Health’. Kampagnen skaber opmærksomhed omkring brugen af fodbold som fremmer af sundhed, uddannelse og medborgerskab – og det er altså den danske forskning, der giver budskaberne tyngde.

På seminaret offentliggøres to vigtige nyheder

Særnummeret udkommer den 18. juni, men allerede ved seminaret den 4. juni løftes sløret for to af de banebrydende forskningsnyheder – sammen med oplæg om en række andre aspekter af centrets forskning.

Desuden vil der være en live demonstration af nogle af de metoder, som forskerne anvender og seminaret slutter med en paneldebat med deltagelse af blandt andre formændene for DBU og DIF samt direktørerne for Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og Nordea-fonden samt forskerne Peter Krustrup, Jens Bangsbo og Laila Ottesen fra Center for Holdspil og Sundhed.