24. marts 2014

Elitehåndbold stiller høje krav til udholdenhed

Håndbold

Kamptempoet i tophåndbold gør selv elitespillere trætte og forhindrer dem i at yde godt igennem hele kampen.

Håndbold er højintens sport

Elitehåndboldspillere får ringere sprintevne og lavere hoppehøjde i slutningen af kampene

Det viser den første større analyse af den fysiske belastning i elitehåndbold, som Center for Holdspil og Sundhed står bag i et samarbejde med to universiteter i Porto, Portugal.

Der er tale om to forskellige studier, som begge er lavet med udgangspunkt i mandlige elitehåndboldspillere, og som begge er udgivet i det samme videnskabelige tidsskrift; det amerikanske ‘Journal of Strength and Conditioning Research’.

Almindelig 'god form' er ikke nok

- Det første studie viser, hvor høj intensiteten i det fysiske arbejde er under håndboldkampe - med en gennemsnitspuls på 160 slag/min for de spillere, der er på banen, med høje mælkesyreværdier i blodet i de mest intense perioder og med mere end 100 sprinter, hop og tacklinger pr. spiller pr. kamp, fortæller forskningsleder Peter Krustrup fra Center for Holdspil og Sundhed.

Selvom spillerne var i god form viser analyserne, at kamptempoet gjorde dem trætte både efter intense perioder i starten af anden halvleg og imod slutningen af kampen, hvor spillerne viste sig at være mindre aktive på banen og hvor både hoppehøjde (7,4%), 20-m sprintevnen (1,6%) og Yo-Yo interval løbepræstationen (33,4%) var nedsat markant.

- Det andet studie viser, at der er dobbelt så mange nærkampe og at pulsen næsten 10 slag/min højere hos bagspillere og stregspillere end hos fløjspillere. Til gengæld har fløjspillerne flere høj-intense løb og sprinter end de andre spilpositioner, og den samlede kampbelastning gør, at træthed opstår for alle spilpositionerne, fortæller Peter Krustrup.

Intervaltræning kan forbedre præstationen

I et afsnit om perspektiverne af de to artikler, beskriver forfatterne hvordan optimalt doseret intens intervaltræning, både aerob høj-intensitetstræning, anaerob hurtighed-udholdenhedstræning og sprinttræning, kan forbedre præstationen hos elitehåndboldspillere, og at udskiftninger er en vigtig del af belastningsjusteringen i moderne tophåndbold.

Læs abstracts af analyserne "Analysis of fatigue development during elite male handball matches" samt "Physiological demands of elite team handball with special reference to playing position".