13. juni 2014

Motionsfodbold sænker blodtrykket og holder type 2 diabetes i skak

Forskning

Fodboldtræning skaber markante forandringer i kropssammensætning og blodsukkerkontrol hos type 2 diabetespatienter, og sænker blodtrykket effektivt hos mænd med forhøjet blodtryk. Det viser nye studier fra Center for Holdspil og Sundhed på Københavns Universitet.

Fodboldtræning reducerer risikoen for at udvikle hjertesygdom i form af hjertesvigt markant, og efter studiernes afslutning havde flere af deltagere et mindre behov for at tage medicin. Foto: Bo Kousgaard

Studierne er publiceret i det anerkendte tidsskrift ”Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports” og viser, at 24 ugers træning med motionsfodbold to gange om ugen sænker blodtrykket og forbedrer hjertefunktionen hos mænd med forhøjet blodtryk og mænd med type 2 diabetes. Ydermere tabte mænd med type 2 diabetes 12 % af deres fedt på maven og sænkede deres blodsukker 20 % mere end inaktive kontrolpersoner.

Dette reducerer risikoen for at udvikle hjertesygdom i form af hjertesvigt markant, og efter studiernes afslutning havde flere af deltagere et mindre behov for at tage medicin. I projekterne blev effekten af fodboldtræning hos 21 mænd med type 2 diabetes og 32 mænd med forhøjet blodtryk i alderen 37-60 år undersøgt.

Fodboldtræning med høj puls skaber fysisk overskud og øget sundhed

– Jeg føler, at jeg har fået et større overskud i min hverdag, og det har helt sikkert noget med en bedre kondition at gøre, fortæller Søren Sonberg, der som type 2 diabetiker har deltaget i et af projekterne.

Ph.d.-studerende Thomas Rostgaard Andersen, som sammen med læge Jakob Friis Schmidt og adjunkt Morten Randers står bag studierne, forklarer:

- Gennemsnitspulsen under træningen var højere end 80 % af maksimalpulsen og var i væsentlige perioder over 90 %. En sådan træningsform er meget effektiv, og efter 24 ugers træning var konditionstallet 10% højere for personerne med forhøjet blodtryk og forøget med 12 % forøget diabetespatienterne. Samtidig tabte diabetespatienterne næsten 2 kg fedt. En bedre kondition sammenholdt med en lavere fedtprocent gør det lettere at klare daglige gøremål.

Han suppleres af lederen af projekterne professor Jens Bangsbo:
- Vi fandt, at fodboldtræningen hos mænd med type 2 diabetes sænkede mavefedtet markant og forbedrede sukkerkontrollen, hvilket er væsentligt i sygdomskontrollen, og i forebyggelsen af diabetiske komplikationer. I begge projektgrupper blev hjertets sammentrækningsfase væsentligt mere effektivt, og blodtrykket faldt med 8 mmHg, hvilket er med til at reducere risikoen for hjertekarsygdomme og død med mere end 50%. Samlet set har fodboldtræningen forbedret deltagernes sundhedsstatus i udtalt grad, siger Jens Bangsbo.

Fodboldtræning giver socialt sammenhold og mod på mere

Deltagerne har efter projekternes afslutning fortsat deres træning, og det er der en særlig grund til, forklarer Søren Sonberg:

- Jeg føler, at jeg har fået mere livskvalitet ved fodboldtræningen. Jeg kunne aldrig drømme om at stoppe med at træne igen. Sammenholdet er fantastisk, og faktisk planlægger vores fodboldhold i øjeblikket en træningslejr til udlandet. Træningen har givet mod på meget mere, slutter Søren Sonberg.