5. december 2013

Veteranfodboldspillere er sundere end deres jævnaldrende

Forskning

Livslang deltagelse i fodboldtræning giver veteranfodboldspillere markant bedre hjerte-kar funktion, bedre kondition og sundere kropssammensætning sammenlignet med raske mænd i samme alder

Formen og hjertesundheden er i top hos 70-årige fodboldspillere. Det konkluderer et nyt studie fra Center for Holdspil og Sundhed ved Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet i samarbejde med Hjertemedicinsk afdeling, Gentofte Hospital.

Studiet er netop publiceret i tidsskriftet ”The Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports” og viser, at det har stor betydning for sundhedsprofilen at have deltaget i fodboldtræning gennem et helt liv.

Forskningsleder Peter Krustrup fra Center for Holdspil og Sundhed fortæller:
- Vi har tidligere vist, at 70-årige mænd med livslang fodbolddeltagelse har en balance og hurtig muskelfunktion, der er markant bedre end hos jævnaldrende og lige så god som hos utrænede 30-årige. Dette studie lægger til, at de 70-årige fodboldmænd er i bedre kondition, har sundere hjerter og holder vægten. Også på dette område er der fordele ved et aktivt liv med en intens, alsidig og social træningsform som fodbold, fortæller Peter Krustrup.

Livslang fodboldtræning modvirker aldersbetingede forandringer i hjertet

Deltagerne i studiet er veteran-fodboldspillere i alderen 65-75 år fra tre forskellige klubber i københavnsområdet. De har i gennemsnit været tilknyttet en fodboldklub i 52 år, hvor de har trænet fast i 1-2 gange om ugen og spillet over 1300 fodboldkampe (ca. 25 kampe per år). Deres sundhedsprofil blev sammenlignet med en gruppe raske mænd med samme alder, som ikke deltog i struktureret fysisk træning, men som var aktive med gang, cykling og havearbejde ca. 30 min dagligt.

Avancerede ultralydsskanninger af hjertet viste blandt andet, at hjertet hos fodboldspillerne kunne forkorte sig 21% mere for hvert hjerteslag, og at hjertets deformationsgrad under sammentrækningsfasen var 12% højere. De mange års fodboldtræning gjorde desuden, at hjertets fyldningsomfang var 20% større.

- En af de væsentlige årsager til at kondien bliver dårligere med alderen er, at det venstre hjertekammer bliver reduceret en smule i størrelse, og at hjertet bliver mindre fleksibelt. Vore undersøgelser tyder på, at livslang fodboldtræning modvirker nogle af de aldersbetingede forandringer i hjertet bl.a. ved at øge venstre hjertehalvdels størrelse og pumpekraft på en sund måde, fortæller læge og ph.d.-studerende Jakob Friis Schmidt, der har stået for studiets hjerteundersøgelser.

Forsøget viste også, at de såkaldte endotelceller, som sidder på indersiden af pulsårerne, fungerede bedre hos veteran-fodboldspillerne:
- En bedre endotelfunktion nedsætter risikoen for åreforkalkning og kan med stor sandsynlighed nedsætte risikoen for blodpropper i hjertet, forklarer Jakob Friis Schmidt.

De imponerende resultater tyder på, at det er fodboldens høje intensitet, der har forbedret sundheden hos de ældre fodboldspillere. Men i et tværgående studie som sammenligner to befolkningsgrupper kan man ikke være sikker på, om de genetiske faktorer spiller en rolle. Derfor har Center for Holdspil og Sundhed også gennemført en række træningsstudier med utrænede 70-årige, som spiller fodbold for første gang. Resultaterne ventes klar til foråret.

Bedre kondition og sundere kropssammensætning

Resultaterne af det aktuelle studie viste, at fodboldgruppen havde et 18% højere kondital, en betydelig større arbejdsevne ved udmattende arbejde og en markant lavere hvilepuls.
- Veteranfodboldspillerne viste sig samtidig at have en markant sundere kropssammensætning end deres jævnaldrende med gennemsnitlig 7 kg mindre fedt og betydeligt mindre af det usunde mavefedt, siger forskningsleder Peter Krustrup og fortsætter:
- De 70-årige fodboldspillere holder sig aktive året rundt og er hyppigt på banen, fordi de både træner og spiller kampe. Det kan mange oldboys fodboldspillere lære noget af. Hyppig fodboldtræning henover årets 12 måneder giver nemlig alle tiders udgangspunkt for at holde sig frisk og sund gennem et langt liv.