13. september 2013

Kickoff på ny forskning i fodbold og medborgerskab

Forskning

Startskuddet er gået for et nyt forskningsprojekt i Center for Holdspil og Sundhed, der bruger fodboldspillet og den danske foreningskultur til at lære udsatte drenge at tage aktivt ansvar for deres livssituation

Medborgerskab, projekt 4

Medborgerskab - det er noget vi træner...
Djibril, Yusuf og Mustafa fra Rådmandsgade Skole på Nørrebro er kommet godt i gang med fodboldtræningen i 'projekt 4'

Solen er fremme og smilene ligeså, da 21 drenge fra Rådmandsgade Skole møder op en tidlig morgen på kunstgræsbanen i Mimersparken på Nørrebro for at træne fodbold. Det er ikke nogen almindelig træningssamling men den første i en lang række, for fremover vil drengene træne fodbold som en del af deres skoleskema to gange om ugen.

Det første spark til bolden markerer startskuddet til et toårigt forløb, hvor drengene gennem fodboldspillet får hjælp til at blive sig selv og være sig selv, igennem opbygning af selvtillid og resilens, dvs modstandskraft og evnen til at håndtere modgang.

Fodbolden giver os taleret i deres liv

- Det unikke ved projektet er, at vi sammen med lokale dygtige samarbejdspartnere skaber en platform for unge drenge fra et ressourcesvagt miljø til at udvikle sig og til at blive en aktiv del af deres lokalområde. Det er en for os anderledes måde at skabe et forskningsprojekt på, fortæller ph.d.-studerende Knud Eske Ryom fra Center for Holdspil og Sundhed.

- Projektet er vigtigt for vores forståelse af, om holdsport har nogle særlige styrker som talerør og base for udvikling for disse drenge, siger Knud Eske Ryom og fortsætter:

- Vores ønske er jo, sammen med skolen, frivillige dygtige coaches og den lokale fodboldklub, at tænke identitetsskabelse og medborgerskab på en hel ny måde. Fodboldtræningen er den meget håndgribelige grund til, at drengene involverer sig. Fodbolden er arenaen, som giver os taleret i de unges liv.

Skoling i mentoring skaber social kapital

Men fodboldtræningen er kun en mindre del af det, der kommer til at foregå. I løbet af de næste par måneder vil drengene også møde et hold af coaches, der skal arbejde med drengene. Deltagerne skal lære at finde og være sig selv med al den energi og livsmod, som et ungt menneske har.

Instruktion under fodboldtræningen

Træner fra Nørrebro United - 'Løven' - instruerer drengene ved projektets første træning

Senere i projektet vil de ældre drenge blive skolet til at kunne fungere som mentorer for drengene fra de yngre klasser. På denne måde skal projektet være med til at udvikle en ny kultur blandt de unge, hvor de føler mere sammenhold på tværs af klasser og alderstrin. Dette er med til at udvikle ”social kapital”, som sociologer ofte benævner sammenhængskraft blandt mennesker.

Drengene skal også igennem et livshistorisk forløb, hvor de skal lave et såkaldt ’lifegrid’ og skrive deres egen livshistorier, opvækst, kulturelle baggrund og en opsummering af vigtigste begivenheder i deres liv. Formålet er her, at de selv skal opdage de muligheder, de har, og hvilke ressourcer de har med sig. Forløbet struktureres sammen med lærerne på skolen og lærerstuderende fra Metropol.

Både forskning og forandring

Center for Holdspil og Sundhed samarbejder med Nørrebro United, Center for Ungdomsstudier (CUR) og Rådmandsgade Skole om projektet, der er tænkt som aktionsforskningsprojekt. Det betyder, at det er tænkt ind i projektet, at det skal skabe en blivende forandring og ikke kun suge data ud af en population.

Informationsmøde om projekt 4

Efter den første træning var der informationsmøde om forløbet af projektet, hvor drengene kunne stille spørgsmål til Knud Eske Ryom fra Center for Holdspil og Sundhed

- Det er vigtigt for os, at projektet får en bæredygtighed, dvs. at projektet forankres som et vedvarende samarbejde mellem skole og forening; men samtidigt er det vigtigt at understrege, at fodbold i sig selv ikke gør det. Derfor er det vigtigt, at der også er coaching og mentoring med, hvor drengene får mulighed for at reflektere videre, fortæller Reinhard Stelter, der er overordnet projektleder for det såkaldte ’projekt 4’ ved Center for Holdspil og Sundhed.