3. oktober 2013

Vellykket besøg fra FIFA

Fodbold og sundhed

Det internationale fodboldforbund laver film om Center for Holdspil og Sundheds forskning i fodbold og sundhed

Børn fra studiet

Begejstring over besøg fra udlandet. Peter Krustrup i Frederikssund med nogle af børnene fra studiet.

Det internationale fodboldforbund FIFAs chef for Medicine & Science besøgte forleden København med et kamerahold. Holdet var kommet fra Zürich i tre dage for at lave optagelser til tre korte film og en 30 minutter lang dokumentar om en række af centrets forskningsprojekter.

FIFA’s repræsentanter var begejstrede for det de så, og det blev til en del, for der var lagt et omfattende program:
- Vi var meget glade for at kunne vise FIFA den store bredde og fine tværfaglighed, der er i vores forskning, fortæller professor Peter Krustrup, der havde arrangeret besøget og fungerede som guide på Universitetet, på en skole i Frederikssund og i DBU.
- Egentlig var planen, at holdet skulle være i Danmark i to dage, men da det gik op for FIFA hvor mange forskellige og spændende projekter, vi er i gang med, besluttede de at forlænge opholdet med en dag ekstra for at at kunne lave flere optagelser, fortæller Peter Krustrup.

Filmede både ældre og børn

FIFA besøgte CHS iganværende studier, der omfatter aldergrupper spændende fra 70 årige mænd i ældreprojektet, over midaldrende Fodbold Fitness kvinder til de 10 årige børn i skoleprojektet.

FIFA filmer

FIFA filmer sprinttest af de 70 årige mænd

Der blev filmet træningssessioner med alle tre aldersgrupper, sprinttests og laboratorietests af de ældre mænd med DXA-scanning, ekkokardiografi, test af iltoptagelse, blodprøver og muskelbiopsier.

På skolen i Frederikssund blev børnene filmet mens de var i gang med test af kognitive færdigheder, fysiologiske tests, Yo-Yo udholdenhedstest, sprint-, spring- og balancetests samt fodboldtræningsøvelser.

Filmene offentliggøres i sammenhæng med publiceringen af videnskabelige artikler fra CHS, når FIFA i samarbejde med Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports udgiver et videnskabeligt særnummer med titlen ”Football for Health – Prevention and Treatment for Lifestyle Diseases”. Særnummeret udkommer i maj 2014 og når ud til fodboldledere, forskere og politikere i hele verden.

DXA-scanning ved læge Jakob Friis Schmidt

Scanning ved læge Jakob Friis Schmidt

Centerleder Jens Bangsbo glæder sig over FIFA’s interesse:
- Besøget bekræfter, at centrets forskning virkelig er kommet på landkortet internationalt. En stor tak til alle, der var involveret i at gøre optagelserne til en succes. Vi glæder os til at se resultatet.