21. december 2023

Samarbejde med Professionshøjskolen UCN fortsætter i 2024

Videregående uddannelser

Center for Holdspil og Sundhed skal fortsat klæde fremtidens fysioterapeuter på til at anvende tilpassede holdspil i deres praksis.

Kategori: Statistik, Markedsføring

På fysioterapeutstudiet på Professionshøjskolen UCN er der begejstring at spore hos både studerende, lektorer og uddannelsesledere.

Forløbet om tilpassede holdspil er nemlig noget, der kan få de studerende op af stolen og ud på gulvet. Her får de mulighed for at pleje deres kreative hjerne, når de skal udvikle deres egne holdspil, og senere prøve dem af i praksis med lokale borgergrupper.

"Det er genialt i virkeligheden, for man kan tilpasse det til alle målgrupper. Og hvis der er noget, borgere synes er sjovt, så bruger vi også det," fortæller Mads Kruhl, der studerer til fysioterapeut på 6. semester.

Med tilpassede holdspil er de studerende blevet en praksiserfaring rigere og har fået nye værktøjer til at behandle og træne med flere borgergrupper, og tilpassede holdspil har tilført et effektivt, sjovt og kreativt element til deres fremtidige praksis.

"Det har været møgskægt, det har det virkelig," udtaler Mads Kruhl, "Man kan hele tiden udvikle på det, og der skal ikke være et resultat. Det tror jeg er virkelig godt for alle, der læser fysioterapi at prøve at opleve."

Forløbet inkluderer, at de studerende kommer ud og prøver deres faglighed af hos de borgere, som de snart selv skal arbejde med, når de er færdiguddannede.

Og det er vigtigt for de studerendes professionelle dannelse og selvtillid ifølge lektor Gert Værge Østergaard: "Det er en mulighed for de studerende for at tage den rolle på sig, og tage sin professionelle identitet på sig, og sige: "Jeg kan faktisk godt det her.""

Derfor har tilpassede holdspil også et stort potentiale for at blive en fast del af uddannelsens undervisning.

Det mener uddannelsesleder Lise Eckardt Hansen, der ser stor værdi i at få besøg af Center for Holdspil og Sundhed: "Det at der kommer eksterne deltagere til huset og til vores studerende kan være et udefra-perspektiv, som kan bidrage positivt, og kan få vores studerende til at blive forstyrret i forhold til, at der også er en verden udenfor."

Og forstyrre, det vil Center for Holdspil og Sundhed gøre endnu en gang i det nye år, hvor endnu flere fremtidige fysioterapeuter skal prøve kræfter med holdspil.

Det er noget Lotte Tranekær Nielsen, udviklings- og implementeringskonsulent hos Center for Holdspil og Sundhed, ser frem til:

"Vores forløb med UCN har været enormt positivt. De studerende er engagerede og dygtige, og udviser stor interesse for at arbejde evidensbaseret. Snart er det dem, der skal stå med borgerne i praksis, og så vi håber på, at de vil bruge holdspil til at skabe træningstilbud med fokus på fællesskab og bevægelsesglæde. Derfor er vi naturligvis meget opsat på at tilpassede holdspil bliver en fast del af uddannelsens curriculum på sigt."