20. januar 2021

Nyt idrætsfællesskab for inaktive i tre københavnske bydele skal skabe øget livskvalitet

IDRÆTSFÆLLESSKAB

I løbet af 2021 starter et nyt idrætsinitiativ op i Brønshøj, Vanløse og København NV for folk, der ikke er vant til at dyrke motion. Bag tiltaget står Idrætsfællesskabet, Energicenter Voldparken og Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet.

Floorball Lyngby
Arkivfoto.

Socialstyrelsen har bevilliget midler til et nyt idrætsfællesskab målrettet voksne og ældre, der er fysisk inaktive, kronisk syge eller kæmper med fysiske skavanker.

Formålet er at etablere et multikulturelt idrætsfællesskab for lokalområdets inaktive borgere. Det skal ske med afsæt i Idrætsfællesskabets åbne og fællesskabsfremmende tilgang til idræt og gennem tilpassede idrætsaktiviteter, der understøttes af forskning fra Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet.

Aktiviteterne vil omfatte MotionsFloorball, GåFodbold og Krolf (en kombination af krocket og golf). Det er formålet at skabe et idrætsfællesskab, som bringer lokalområdets beboere tættere sammen, øger velfærden og bekæmper den sociale isolation og ensomhed.

Dette unikke idrætsfællesskab skal forankres i en frivillig foreningsstruktur, hvor medlemmerne motiveres og uddannes til at være frivillig i den frivillige forening og heraf varetage foreningsaktiviteter og -interesser.

Initiativet omfatter borgere, der bor i enten 2400 København NV, 2700 Brønshøj eller 2720 Vanløse.

Hvis man allerede nu vil skrives op som deltager, kan man kontakte Andreas Krogh Henriksen på andreas@idraet.nu

Det er håbet, at initiativet kan starte op i løbet af 2021.

Målsætninger:

1. I alt har 260 motionsuvante eller kronisk syge ældre ved udgangen af 2023 prøvet én eller flere af vores Idrætsaktiviteter
  2. 120 af disse borgere er blevet medlem af vores idrætsforening.
  3. På baggrund af evidensbaseret forskning rapporterer 75% af deltagerne øget livskvalitet og forbedret fysisk, socialt og psykisk helbred.
  4. 50% af de deltagende borgere rapporterer mindskelse i medicinforbrug.
  5. 80% af de deltagende borgere rapporterer at de føler sig mindre socialt isolerede og ensomme.
  6. Minimum 12 deltagere i projektet kompetenceudvikles til at varetage forskellige vigtige roller i foreningen. Disse roller er Hygiejnekoordinatorer, hjælpetrænere, seniormotivatorer, formand, næstformand, kassérer.