Fremtidens SOSU’er skal spille holdspil med de ældre
Når SOSU-uddannelsen på Nykøbing Falster i efteråret 2020 tager hul på et nyt semester, kan de studerende vælge et helt nyt valgfag relateret til holdspil – og det har 22 ud af 32 valgt at gøre.
I efteråret 2020 udbyder SOSU-uddannelsen på Nykøbing Falster et helt nyt valgfag: ”Praksisformidler af inkluderende bevægelsesaktiviteter”.
Her vil de studerende lære at benytte sig af holdspilsaktiviteter, når de skal aktivere både deres kollegaer og de ældre.
Forskning viser, at deltagelse i holdspil blandt meget andet forebygger aldersbetinget dårlig balance og tab af muskelstyrke.
Faget er udarbejdet af Center for Holdspil og Sundhed sammen med SOSU Nykøbing Falster og DGI og muliggjort gennem støtte fra Nordea-fonden.
Se drop-down menuen herunder for at læse fagbeskrivelsen, og kontakt en af vores folk (se højre side), hvis du er interesseret i at høre om mulighederne for at indføre noget lignende på jeres uddannelsesinstitution.
Praksisformidler af inkluderende bevægelsesaktiviteter
Målgruppe: SSH
Bedømmelse: Gennemført / ikke gennemført
Varighed: 1 uge
Formål:
Formålet med valgfaget er at give eleverne kompetencer til at varetage og igangsætte aktiviteter for udvalgte målgrupper. Valgfaget vil inkludere teori, gruppearbejde, praktiske øvelser og praksisformidling, hvor forskningsviden fra Center for Holdspil og Sundhed inddrages i kobling med undervisningserfaring fra DGI og SOSU.
Eleverne vil i valgfagets forløb blive introduceret for forskellige bevægelsesaktiviteter med fokus på inklusion og tilpasning til særlige målgrupper samt på at kunne justere og organisere fysiske aktiviteter med hensyn til både målgruppen og de fysiske rammer. Konkret vil eleven arbejde med spilhjulet for at lære at tilpasse holdaktiviteter ift.
målgruppe og fysiske rammer, tid, rekvisitter og formål. Eleverne vil i grupper arbejde med at udvikle originale holdspil, som skal afprøves med medstuderende.
Eleverne vil få indsigt i generelle idræts- og bevægelsesperspektiver ud fra aktivitetshjulet. Herunder skal eleverne arbejde med at indtage rollen som formidler og igangsætter og få indsigt i basal viden om motivation.
Eleverne vil få mulighed for selv at udarbejde og igangsætte meningsfulde holdaktivitetsforløb med inkluderende bevægelsesaktiviteter for særlige målgrupper, bl.a. ældre borgere og kollegaer.
I det omfang det er muligt vil faget inkludere praktiske øvelser med aktuelle målgrupper f.eks. pleje/aktivitetscentre og besøg fra handikapidrætsforeninger. Ved gennemførsel vil den enkelte elev modtage valgfagsbevis ”Praksisformidler af inkluderende bevægelsesaktiviteter” fra DGI, Center for holdspil og sundhed samt SOSU.
Faglige mål:
- Eleven kan planlægge, tilpasse, igangsætte og gennemfører bevægelsesaktiviteter
for særlige målgrupper, herunder
a. Den målgruppe, eleven arbejder med
b. Kollegaer i forbindelse med aktivitet på arbejdspladsen - Eleven får kendskab til ”kroppens sprog” i professionel praksis
- Eleven kan anvende sin viden om fysisk aktivitets betydning for menneskers
sociale, psykiske og fysiske sundhed og livskvalitet - Eleven tilegner sig færdigheder til at skabe motivation og bevægelse for særlige
målgrupper - Eleven udvikler sin forståelse for og rolle som praksisformidler og igangsætter af
inkluderende bevægelsesaktiviteter
Kontakt
Udviklingskonsulent
Signe Engdal Larsen
Ph.d.-studerende
Adam Steen Rønlund