3. juni 2021

Floorball Danmark lancerer ny turneringsform med afsæt i anbefalinger fra forskning

IMPLEMENTERING

Floorball Danmark udruller i efteråret en ny turneringsstruktur. Færre spillere, mindre baner og kortere spilletid skal øge den fysiologiske effekt for spillerne og skærpe intensiteten gennem kampene. Strukturen bygger blandt andet på forskning foretaget af Center for Holdspil og Sundhed.

Floorball gennem net

Normalt spilles floorball med seks spillere på hvert hold, banestørrelsen er den samme som en håndboldbane og kampene varer 3x20 minutter, ligesom man kender det fra ishockey.

Men er det den optimale turneringsstruktur?

Studier i Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet viser, at der er store gevinster at hente, hvis man i stedet spiller på kortere baner med færre spillere i væsentligt kortere tidsintervaller.

Med baggrund i centrets forskning har Floorball Danmark derfor nu taget initiativ til en ny turneringsstruktur.

Ny struktur skal skærpe konkurrencen og imødegå hverdagen

Den nye turneringsstruktur bliver udrullet sideløbende med den allerede eksisterende turneringsform.

Bag den nye struktur ligger der en række fysiologiske overvejelser, forklarer professor Jens Bangsbo, der er centerleder i Center for Holdspil og Sundhed:

”Vores forskning i centret viser, at færre spillere på mindre baner i mindre tidsrum medfører øget kondition samt effektiv styrkelse af muskler og knogler for den enkelte spiller,” siger han og fortsætter: ”Derudover har vi også en formodning om, at den nye struktur vil skærpe konkurrencen i slutningen af kampene, fordi flere spillere vil være i stand til at bevare arbejdsintensiteten fra start til slut.”

Og hvor man i den nuværende turneringsform kun har to hold i spil på halvanden time, vil man i den nye struktur have flere hold med på samme tid. Og det er der store perspektiver i, mener Carl-Emil Clausen, der er projektleder i Floorball Danmark:

”Vi ved fra de lokale foreninger, at der er stor rift om haltiderne fra alle mulige andre indendørs idrætsgrene,” beretter han og fortsætter: ”Derfor er der et stort potentiale i at finde en turneringsform, hvor der er flere spillere i gang i samme tidsrum, uden at det mindsker hverken den fysiologiske effekt af træning eller det konkurrenceelement, som folk elsker ved alle typer af boldspil.”

Den nye turneringsform løber i første omgang af stablen over fire gange i løbet af efteråret 2021 samt fire gange i foråret 2022. Derefter skal der kigges på at få formatet yderligere udbredt.

FAKTA

• Floorball spilles traditionelt på baner på 40x20 meter med afrundede hjørnebander. Spilletiden er 3x20 minutter, og hvert hold har seks spillere på banen af gangen. Man spiller én kamp mod en given modstander.

• I det nye koncept bliver banestørrelsen halveret til 20x10 meter, hvert hold har kun tre spillere på banen af gangen og kampene afvikles i en turneringsstruktur, hvor spilletiden vil være 8 minutter pr. kamp og hvert hold vil spille fire kampe i løbet af halvanden time.

• Den nye turneringsform vil køre i løbet af efteråret 2021 samt fire aftener i foråret 2022 sideløbende med de officielle floorballturneringer, der vil fortsætte upåvirket.

• Turneringsformen indføres i aldersgrupperne u18, Senior og Old Boys +35 samt Old Boys +50.